Երևան, 05.Դեկտեմբեր.2025,
00
:
00
ՀՐԱՏԱՊ


Գեղարվեստական հրաշք` «Գոյ» թատրոնի բեմում

ՄՇԱԿՈՒՅԹ

Past.am

Գոգոլի «Խելագարի հիշատակարանը»

Թատրոնը պետք է խոսի ժամանակի հետ` թատրոնը պետք է թատրոն լինի: Մեր օրերում, երբ մարդիկ հիվանդացել են ամեն չափանիշ ոտնահարելու հիվանդությամբ, «Գոյ» թատրոնը գտել է մի գաղտնիք, որով և կարողանում է լինել նորարար, քայլում է ժամանակի առջևից, և շարունակում է մնալ թատրոն` պահպանելով գեղարվեստական չափանիշները: Ամիսներ առաջ ներկա եղա «Գլուխս վառվում է» բեմականացման (Գոգոլի «Խելագարի հիշատակարանի» հիման վրա) պրեմիերային, և տպավորությունը չի ջնջվում, ավելին, կարիք կա անդրադառնալու այդ երևույթին, որ այլ կերպ, քան գեղարվեստական հրաշք, չես անվանի:

Николай Гогол

Գոգոլի վիպակը նոր շունչ էր առել «Գոյ» թատրոնի բեմում, խոսում էր մեզ հետ ու մեր կյանքի մասին: Բոլոր ժամանակների մեծագույն հանճարի ստեղծագործությունը կրկին հիշեցրեց, որ մեր շուրջը կան բազում ցաված հոգիներ, «փոքր մարդիկ»` ուշադրության, օգնության կարոտ: Մեր առջև Պոպրիշչինի ծանոթ կերպարն է, որ ստիպված է գոհ լինել իր վիճակից, ստիպված է համարվել, համակերպվել, անգամ ապրել ստորության ու կեղծիքի օրենքներով: Անգամ «հոգևոր պահանջմունքներ» ունի, թերթ է կարդում, և իր ժամանակի ոգուն համապատասխան` ատում է Ֆրանսիայում հեղափոխական հուզումների մասնակիցներին, զարմանում, անգամ անընդունելի է համարում ազատամիտ գրվածքների տարածումը: Համոզված է, որ իրենից ցածր մարդիկ շատ կան, և ինքն էլ մի օր կգտնի իր մեծ ասպարեզը (поприще, այստեղից էլ ազգանունը` Պոպրիշչին): «Փոքր մարդու» ողբերգությունն է սա, ուր անհուսությունից հանկարծ գլուխ է բարձրացնում մեծամոլությունը` հիվանդագին մի ձգտում, մի վերջին ճարահատ փորձ` պաշտպանելու իր մարդկային  արժանապատվությունը` Պոպրիշչինը հայտարարում է, որ ինքը Իսպանիայի թագավորն է` Ֆերդինանդ VIII-ը: Խելագարության զարգացումը վիպակի սյուժետային հենքն է: Վիպակի ավարտին Պոպրիշչինը ասես հրաժեշտ է տալիս կյանքին, դա նրա ընդվզման ու նրա կյանքի վերջն է, իր հիվանդության վերջին արարը:

Գոգոլը գիտեր, որ իր վիպակին վիճակված է դարերի կյանք, և պատահական չէ, որ նրա խելահեղ հերոսը ժամանակագրական առումով էլ «մեր ժամանակակիցն է»` Պոպրիշչինն օրագրային իր գրառումները հասցնում է մինչև մեր օրերը` 2000-ական թվականներ:

Այս ապշեցուցիչ պատմությունը բեմականացված է նույնքան ապշեցուցիչ վարպետությամբ` մեր առջև իսկական մարդկային ողբերգություն է, ուր անհատի ցավը վերաճում է մի ողջ դարաշրջանի դատապարտության: Ռեժիսոր Արթուր Սահակյանը գտել է կերպարի հոգեկան աշխարհի մեջ  թափանցելու գեղարվեստական բացառիկ կարողություն` դրամատիկական հզոր շեշտադրումներով պատկերագրում է իրականության մռայլ ու դաժան դեմքը, և միևնույն ժամանակ կարողություն ունի բացելու ողբերգական անհատի ցավն ու երազը, որ հանդիսատեսի հոգում է տրոփում է  իբրև բանաստեղծություն: Սա այն է, ինչ պակասում էր մեր թատրոնին` Արթուր Սահակյանի նախորդ բեմականացումը` «Արալեզը» և ահա «Խելագարի հիշատակարանը» ազդարարում են մեզանում ԲԱՆԱՍՏԵՂԾԱԿԱՆ ԹԱՏՐՈՆԻ ԾՆՈՒՆԴԸ, որի մասին լուրջ խոսակցությյուն դեռ կլինի: Բացառիկ է նաև բեմականացման երաժշտական ձևավորումը, որի հեղինակը կրկին Արթուր Սահակյանն է:

Ամենաջերմ խոսքերով պիտի խոսենք գլխավոր` այս դեպքում նաև միակ դերակատարի` Վարդան Արզումանյանի մասին: Այն, ինչի ականատեսը դարձանք «Գոյ» թատրոնի բեմում, դժվար է դերակատարում անվանել` մեր առջև աշխարհի մարդու տառապող հոգին է, որ այրվում է անարդարության կրակների մեջ: Ակնհայտ է, որ գործ ունենք դերասանական բացառիկ ձիրքի հետ, աստվածային մի շնորհ, որ դեռ շատ առիթներ կտա խոսելու իր մասին: Հանգած, հոգնած մարդիկ թատրոնում անելիք չունեն` մեզ կրակ է պետք, որ ջահեր դարձած դուրս գանք ԹԱՏՐՈՆԻՑ:

Կարծում եմ, հայ բեմում այս ներկայացմանը մեծ ճանապարհ է վիճակված: Ահա ինչու` մի քանի դիտարկում: Գեղարվեստական ժամանակը Գոգոլի վիպակում երկու հարթություն ունի` նախքան հերոսի խելագարությունը և հետո: Մեր աչքի առաջ հերոսը կերպափոխվում է` հարմարվող, շողոքորթ «փոքր մարդուց» վերաճելով ըմբոստի ու տառապողի:

Պոպրիշչինը զոհ էր, սակայն նա իրեն պարտված չէր համարում, ձգտում էր վեր բարձրանալ` հարմարվելով նույն այն օրենքներին, որոնց ճնշման տակ տառապում էր: Նա ամբողջովին համակված էր նույն այն գաղափարներով, որոնց դեմ ընդվզում էր` երազում էր ունենալ մի եկամտաբեր պաշտոն, նախանձում էր կաշառակերներին: Ամեն ինչ փոխվեց, երբ կյանքի դուռը շրխկոցով փակեցին իր առաջ.

 «Մի քեզ նայիր, դու ո՞վ ես, ոչինչ չարժես, դու զրո ես... Դու գրոշ անգամ չունես»:

Նա հանկարծ հասկանում է, որ հեռանկար այլևս չկա ու չի լինելու, որ ծառայական աստիճաններով վեր բարձրանալու համար պետք է կարողանալ նմանվել «նրանց», ովքեր սողալ գիտեն, միայն դրամ են պաշտում և հանուն դրա վաճառքի կհանեն ամեն ինչ` և հոգի և խիղճ, կդավեն Աստծուն, հարազատ ծնողին անգամ կստորացնեն: Այսպես, այս հարվածից հետո Պոպրիշչինը խելագարվում է:

Ահա պիտի շեշտվի այս տարբերակումը` որքան «զարգանում է» Պոպրիշչինի խելագարությունը, այնքան ավելի է բացվում նրա հոգում մարդկայինը, վիպակի ավարտին մեր առջև բոլորովին այլ անհատ է` ազնիվ մի խենթ, որ ազատագրված է այլևս կեղծիքի կապանքներից: Նրա շուրթերով արդեն խոսում է հանճարեղ Գոգոլը` Աստված իմ, այս ի՞նչ են անում ինձ հետ, ինձ տանջում են, սառը ջուր են լցնում իմ գլխին, նրանք ինձ չեն լսում, ինձ չեն տեսնում, ես ի՞նչ եմ արել իրենց, ինչու՞ են ինձ տանջում, ես ոչինչ չունեմ, ինձնից դուք ի՞նչ եք ուզում...

Սա մեր ժամանակի հարցն է և ազնիվ հոգիների երազը` փախչել, հեռանալ կեղծիքի այս աշխարհից դեպի մի երազային, երջանիկ երկիր: Եվ ճեղքելով ժամանակների պատնեշը, պատմության քառուղիներով մեզ է հասնում հանճարի պատգամը` մարդու մեջ արթնացրեք մարդուն, սիրեք մարդուն` այդ սիրո միջոցով է այս աշխարհում լսելի դառնալու արդարության ձայնը...

ԱԲԳԱՐ ԱՓԻՆՅԱՆ

Քաղբանտարկյալ տերմինը Արշակ սրբազանի նկատմամբ այնքան էլ կիրառելի չէ Ադրբեջանական մշակութային ժառանգության վերականգնումն ու պաշտպանությունը Հայաստանում մեր ժողովրդի օրինական պահանջն է. Ալիև Ռուսներին այլևս թույլ չեն տա մուտք գործել Վրաստան առանց այս փաստաթղթիԱդրբեջանցիները վնաuել են Արցախում գտնվող 17-րդ դարի Սուրբ Ամենափրկիչ Վանքը Վաշինգտոնյան հուշագրի իրական գինն ու Հայաստանի համար աճող վտանգները Փաշինյանի իշխանությունն ուժեղացնում է ճնշումը եկեղեցու վրա Բլոգերը թաղված է գտնվել անտառում. ԼՈՒՍԱՆԿԱՐՆԵՐՖասթ Բանկը վերանորոգել է Կապանի թատրոնի ենթակառուցվածքներն ու մուտքըԱրմավիրում «Mitsubishi Pajero»-ն վրաերթի է ենթարկել հետիոտնին Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 2-5 աստիճանով 75 տարեկանում կյանքից հեռացել է «Mortal Konbat» սերիալի դերասան Քարի-Հիրոյուկի Տագավան Հայաստանում հիմնավորված է անորակ քաղաքական մշակույթը, մի բան, որ էդպես էլ չի ստացվում փոխել. Աննա ԿոստանյանՀայաստանը մտնում է նոր ռեպրեսիվ փուլ, որտեղ ազգային ինստիտուտները և հանրային հեղինակությունը դառնում են իշխանության վերարտադրության թիրախ․ Սուրենյանց Ռուբլին թանկացել է․ փոխարժեքն՝ այսօր Օրվա աղոթք Այն մասին, թե ինչպես է գործող վարչախումբը փաստացի կրճատում բանակը, և երկիրը անպաշտպան թողնում հնարավոր նոր թշնամական ագրեսիայի առաջ. Ա. ՉալաբյանԱրտակարգ դեպք՝ Արմավիրի մարզում․ հրշեջներին հաջողվել է կանխել Բամբակաշատ գյուղի տներից մեկում առաջացած կրակի տարածումը Սրբուհի Գալյանը դեկտեմբերի 15-19-ը կգործուղվի ԿատարԲեքսթեյջ լուսանկարներ «Մարդամեկը» սիթքոմի նկարահանման հրապարակից Մեր խնդիրն այժմ Ռուսաստանում կայացած հանդիպման ժամանակ հնչածի մասին ամբողջական տեղեկատվություն ստանալն է. Զելենսկի Ռուանդայի և Կոնգոյի Դեմոկրատական Հանրապետության միջև խաղաղության համաձայնագրի ստորագրումը պատմական պահ է. Թրամփ Բռնցքամարտի ԱԱ․ 3 հայ բռնցքամարտիկ սկեցին հաղթանակով Visa-ն կսկսի գործել Սիրիայում Բաքվում «դատվող» Արցախի ռազմաքաղաքական ղեկավարության փաստաբանները խնդրել են արդարացնել նրանց Բեննու աստերոիդի նմուշներում հայտնաբերվել են խորհրդավոր «տիեզերական մաստակ» և կյանքի համար անհրաժեշտ շաքարներ Մհեր Ավետիսյանը Տավրիչեսկի պալատում հանդես է եկել «Հայրենական մեծ պատերազմը ԱՊՀ ժողովուրդների հավաքական հիշողության մեջ․ Հաղթանակի 80-ամյակին» նվիրված միջազգային կոնֆերանսումՊուտինն ասել է, թե ով է մեղավոր ԽՍՀՄ փլուզման համար 30-ամյա վարորդը «Ford»-ով վրաերթի է ենթարկել ամուսինների․ վերջինները տեղափոխվել են հիվանդանոց ՀՀ-ում հաշվառված տրանսպորտային միջոցներով ճանապարհային երթևեկության կանոնների խախտում կատարած օտարերկրացիները տուգանքը կվճարեն սահմանին Միրզոյանը Հադադի հետ է հանդիպել Իսպանիան, Նիդերլանդները և Իռլանդիան կբոյկոտեն «Եվրատեսիլը» Իսրայելի պատճառով ԱԱ. Արարատ Հարությունյանը մեկնարկեց հաղթանակով Հայաստանն ու Պորտուգալիան պատրաստ են խորացնել քաղաքական և տնտեսական կապերը Վրաստանը ՌԴ քաղաքացիներից բժշկական ապահովագրություն կպահանջի՝ երկիր մուտք գործելու համար Պուտինը` ԽՍՀՄ վերականգնման մասին «Մեր ձևով» ժողովրդական շարժումը՝ Վայոց Ձորում․ մարզում բացվեցին շարժման երկու գրասենյակներԸնդունվել է «Կենդանիների նկատմամբ պատասխանատու վերաբերմունքի մասին» օրենքի նախագիծը. ինչ է այն նախատեսում Արտառոց դեպք Երևանում․ տղամարդ է դանակահարվել, կասկածյալը վիրավորի կինն է «Hyundai Elantra»-ն վերածվել է մոխրակույտի, իսկ «Mercedes»-ը դարձել է ոչ շահագործելի Ադրբեջանն ակնկալում է, որ 2026 թվականին Հայաստանի հետ խաղաղության համաձայնագիրը կստորագրվի․ Ամիրբեկով Որևէ մեկին չփոխանցե՛լ անձնական կամ բանկային տվյալներ․ ԿԲ-ն զգուշացնում է Ձյուն կտեղա՞․ ինչ եղանակ սպասել դեկտեմբերի 5-ից 8-ը Հայաստանի և Թուրքիայի միջև սահմանի ամբողջական բացումը «ԹՐԻՓ ուղուց» հետո հաջորդ կարևոր օղակն է, որը կամբողջացնի տարածաշրջանի վերափոխման գործընթացը․ Միրզոյան Պետության կողմից տներ կառուցելն ու արցախցիներին տրամադրելն ամենաճիշտ տարբերակն է․ Արցախի ՄԻՊ Սպիտակի «Cloud Dancer» երանգը հայտարարվել է 2026 թվականի տարվա գույն Թբիլիսին աջակցում է Երևանի և Բաքվի միջև խաղաղությանը. Վրաստանի ԱԳ նախարար ՊԵԿ նախագահ Էդուարդ Հակոբյանի անունով WhatsApp հավելվածում ստեղծվել են կեղծ օգտահաշիվներ ԱԺ-ն հաստատել է Հայաստանի 2026 թվականի պետական բյուջեն Վեց տարվա ընթացքում առաջին անգամ երկնքում ձևավորվում է մոլորակների արեգակնային շքերթ Հաստատվել է արտադպրոցական հաստատությունների մանկավարժական աշխատողների կամավոր ատեստավորման ժամանակացույցը