Երևան, 10.Ապրիլ.2025,
00
:
00
1 $ = ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
ՀՐԱՏԱՊ


«Վերահսկվող». թռչող սարքեր, որոնք ֆրանսիական ծագում ունեն․ «Փաստ»

ՀԱՆՐԱՀԱՅՏ ՄՈԼՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է

«Դիրիժաբլ» բառը գալիս է ֆրանսերեն «dirigeable» բառից և նշանակում է «վերահսկվող»: Այդ օդային նավերը ստեղծվում են նույն սկզբունքով, ինչ օդապարիկները։ Նրանց կառուցվածքը հիմնված է գազով լցված կոնտեյների և ուղևորա–բեռնատար զամբյուղի վրա: Բայց, ի տարբերություն օդապարիկի, դիրիժաբլն ունի կառավարելիության բարձր մակարդակ։ Դա պայմանավորված է շարժիչների, թևերի առկայությամբ և օդաշրջանցիկությամբ: Իրենց կառուցվածքի շնորհիվ ժամանակակից դիրիժաբլները շատ ավելի արագ են, ավելի մանևրող և ավելի անվտանգ, քան օդապարիկները: Նրանք կարող են թռչել 200 կմ/ժ արագությամբ և այնքան կայուն են, որ չեն վախենում անգամ ուժեղ քամուց։

Ինչպես ենթադրում է անունը, դիրիժաբլը ֆրանսիացիների մտահղացումն է: Առաջին դիրիժաբլի նախագիծը առաջարկվել է ռազմական ինժեներ Ժան-Բատիստ Մարի Մյունիեի կողմից 1784 թվականին: Այդ սարքը պետք է ունենար երկշերտ պատյան, իսկ պտուտակը գործի դրվեր 80 հոգու մեխանիկական ուժով: Դա իրագործելի չէր, և նախագիծը մնացել է թղթի վրա։ Բայց նույն տարում նրա հայրենակիցները՝ Ռոբեր եղբայրները, վերջնական տեսքի են բերել Մյունիեի գաղափարը։ Նրանք ոչ միայն ստեղծել են իրենց սարքը, այլ նաև կատարել առաջին թռիչքը, որը բավականին կարճ է ստացվել՝ գազի ճնշումը բարձրացել է կրիտիկական մակարդակի, և ստիպված օդապարիկն անջատել են զամբյուղից։ Չնայած դրան, վայրէջքը բարեհաջող է եղել, իսկ թռիչքը համարվել է հաջողված։ Շարժիչով «զինված» առաջին դիրիժաբլը օդ է բարձրացել 1852 թվականի սեպտեմբերի 24-ին: Այն վարել է ֆրանսիացի Անրի Գիֆարդը։

Դա եղել է 44 մետրանոց դիրիժաբլ 3 ձիաուժ հզորությամբ շոգեշարժիչով։ Այն թռել է 27 կմ 3 ժամ 25 րոպեում։ Ուղիղ 20 տարի անց ավստրիացի Պոլ Հենլայնն իր դիրիժաբլի վրա տեղադրել է 5 լիտր տարողությամբ չորս մխոցանի ներքին այրման շարժիչ։ Սարքը մի քանի անգամ օդ է բարձրացել, բայց երկարատև թռիչքներ չի կատարել՝ չի եղել բավարար գումար։ Որոշ ժամանակ անց՝ 1875 թվականին, առաջին անգամ դիրիժաբլի վրա տեղադրվել է էլեկտրական շարժիչ։ Օդաչուն, իհարկե, եղել է ֆրանսիացի՝ Գաստոն Տիսանդիերը։ Ցավոք սրտի, ինչպես և օդապարիկների դեպքում, դիրիժաբլների վաղ տարբերակները շատ պայթյունավտանգ են եղել: 19-րդ դարի վերջին և 20– րդ դարի սկզբին օդաչուների, անձնակազմի և ուղևորների մահը բավականին սովորական է եղել։ Այդ պատճառով հանրությունը սկսել է կտրուկ դեմ արտահայտվել դիրիժաբլների օգտագործմանը։ Դիրիժաբլները նաև այլ անուն ունեն՝ «ցեպելին»։

Սկզբունքորեն, այդ անունը վերաբերել է որոշակի կառուցվածքի դիրիժաբլներին, որոնք ստեղծվել են գերմանացի ինժեներ կոմս Ֆերդինանդ Ցեպելինի մշակումների շնորհիվ: 1900 թվականից սկսած կոմս Ցեպելինը սկսել է շահագործել իր դիրիժաբլները: Սկզբից նա լողացող անգար է ստեղծել Կոնստանցա լճի վրա՝ իր սարքերը օդ բարձրացնելու համար: Նրա սարքի առաջին մոդելը լավ չի ենթարկվել կառավարմանը և վթարի է ենթարկվել երրորդ թռիչքի ժամանակ։ «LZ-2»-ը ևս անհաջող է եղել։ Բայց երրորդ մոդելն այնքան հաջող է ստացվել, որ 1909 թվականին այն գնվել է բանակի կողմից։ Դա առաջին դիրիժաբլն էր, որի մասսայական արտադրություն է սկսվել։ Այդ ժամանակվանից ի վեր դիրիժաբլները ամուր տեղ են գրավել տարբեր երկրների ռազմական տեխնիկայի շարքում։

Դրանք օգտագործվել են և՛ որպես անկախ մարտական ստորաբաժանում, և՛ որպես ավիացիոն ստորաբաժանումների մաս, իսկ ավելի ուշ՝ փոխադրամիջոցներ։ Պետք է հարգանքի տուրք մատուցել կոմս Ցեպելինին։ Նա ստեղծել է ոչ միայն ռազմական (թեև դրանք մեծամասնություն էին կազմում), այլ նաև քաղաքացիական դիրիժաբլեր։ Օրինակ՝ նրա LZ-5 և LZ-6 մոդելները զուտ ուղևորատար են եղել։ Այս մոդելներն ապացուցել են, որ չափազանց հուսալի են. գրանցվել է ընդամենը 3 պատահար, իսկ մարդկային զոհեր չեն եղել: Իր գոյության ընթացքում այդ քաղաքացիական «ցեպելինները» տեղափոխել են 34000 մարդ։ 1919 թվականին կատարվել է առաջին անդրատլանտյան թռիչքը։ Բրիտանական R-34 դիրիժաբլը Հին աշխարհից դեպի Նոր և հակառակ թռիչք է կատարել 183 ժամ 8 րոպեում՝ անցնելով 10 187 կմ։

ԿԱՄՈ ԽԱՉԻԿՅԱՆ

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Վահան Կոստանյանը թուրք պաշտոնակցի հետ քննարկել է ՀՀ-Թուրքիա հարաբերությունների կարգավորման հարցեր Արցախցիները ակցիա կանեն դատախազության մոտ. ի՞նչ են պահանջում Ի՞նչ հարցեր են քննարկել Ռուսաստանն ու Միացյալ Նահանգները Ստամբուլում Հնդկաստանում կայծակի հարվածներից 22 մարդ է զոհվել Ստամբուլում ավարտվել են ռուս-ամերիկյան բանակցությունները Դոմինիկյան Հանրապետությունում տանիքի փլուզման հետևանքով զոհերի թիվը հասել է 218-ի Չդատապարտված ռազմական հանցագործություն․ Մարաղայի ջարդերից 33 տարի անց Աբու Դաբիում տեղի է ունեցել ԱՄՆ-ի և ՌԴ-ի միջև բանտարկյալների  փոխանակումՀՀ իշխանությունը փոխանակ օգնի տեղահանված արցախցիներին ամրանալ, ներկայացնում է որպես «թշնամի» «Հյուսիս-հարավ» նոր կառուցվող ճանապարհին ճակատ ճակատի բախվել են «BMW»-ն ու «Chevrolet»-ը Airbus ինքնաթիռը շտապ վայրէջքի է պատրաստվում Շերեմետևո օդանավակայանում Պրեմիերա․ «Բամբիռ» - «Lose Yourself» Ամիօ բանկը մասնակցել է «ՓՄՁ ոլորտի ֆինանսավորման հնարավորություններն ու հեռանկարները» համաժողովինԵթե Հայաստանի անվտանգությանը սպառնալիք տեսնենք, կկիսվենք հանրության հետ. ԱԽ քարտուղար«Lexus» է այրվել. վիրավnրը տեղափոխվել է հիվանդանոց 2024թ.-ին Զինված ուժերում արձանագրվել է մահացության 40 դեպք Երևանում և Կոտայքում գտնվող՝ ապօրինի ծագում ունեցող բռնագանձված գույքերն ամրացվել են Պետգույքի կառավարման կոմիտեին 73-ամյա տղամարդ է ձերբակալվել, խուզարկությամբ 12 հրազեն և զինամթերք է հայտնաբերվել (տեսանյութ) Աբովյանի մանկապարտեզի և դպրոցի հողամասերը կեղծ աճուրդով ձեռք է բերել Աբովյանի նախկին ղեկավարը ԵՄ-ն և ՆԱՏՕ-ն քննարկում են Ուկրաինայում զինադադարից հետո հնարավոր առաքելության ձևաչափերը Լարսը փակ է միայն բեռնատարների համար Շտապօգնության մեքենայի վթարից տուժած բուժքույրը գիտակցության է եկել. մանրամասներ Զվարթնոց թաղամասում մեքենան դուրս է եկել երթևեկելի հատվածից, բախվել ծառին և բռնկվել․ կա տուժած «Սլովանը» հայ կիսապաշտպան Տիգրան Բարսեղյանի տեսքով տիկնիկ է ներկայացրել Արցախյան հիմնահարցը կա, Արցախի խնդիրը չի վերացել․ ՇարմազանովԱռանց Ադրբեջանում պահվող հայերի վերադարձի չենք կարող վստահել որևէ խաղաղության. Սիրանույշ Սահակյան Գյումրու նոր իշխանությունը լինելու է մանրադիտակի տակ. Հրայր Կամենդատյան Տնտեսական անկումից մինչև սոցիալական դժգոհություն. ո՞ւր է նայում կառավարությունը, պե՞տք է արդյոք Հայաստանին այս իշխանությունը Օղակաձև այգում քամին տապալել է հսկա չորացած ծառը (տեսանյութ) Երբ ժողովուրդը զարթնեց, սրանց ոչինչ չի փրկելու. Դավիթ Սարգսյան Վերաբացվեց Յունիբանկի «Թիվ 47» մասնաճյուղըԿիրանցի, Բաղանիսի, Ոսկեպարի, Բերքաբերի բնակիչները սահմանամերձ հողերը չեն մշակում Շտապօգնության մեքենայի վթարից տուժած բուժքույրը գիտակցության է եկել. մանրամասներ Միջին ճնշման գազատար է վնասվել․ 6 բնակավայրերում գազանջատումներ են «Հույս ունեմ, երբ աղջիկս մեծանա, միասին կգանք Հայաստան». Mister X Վրաերթ՝ Երևանում. 51-ամյա կինը տեղափոխվել է հիվանդանոց Ի՞նչ պետք է անի անձը կենսաթոշակի անցնելու համար ՊՆ մամուլի քարտուղարն արձագանքել է ԵՄ-ն 90 օրով կասեցնում է ԱՄՆ մաքսատուրքերի հակազդեցությունը․ Ուրսուլա ֆոն դեր Լայեն Էլեկտրամեքենաների բանալիները հանձնվել են Կոնվերս Բանկի արշավի հաղթողներին Թվային վճարումների էվոլուցիան, «չեկ դուրս գրելուց» մինչև կենսաչափական նույնականացումԵՊՀ-ին ուղղված` պարագլխի նվաստացուցիչ խոսքերը ոչ թե իր, այլ համալսարանի այսօրվա վարչակազմի, դասախոսների և ուսանողների ամոթն ու խարանն են. Դավիթ Սարգսյան Ալիևը մեկնել է Թուրքիա Պարտվողներին չեն դատում Հայհիդրոմետից զգուշացնում են Սահմանադրական դատարանը 6 օր է՝ խորհրդակցական սենյակում է. ի՞նչ որոշում կկայացվի «Ապօրինի ծագում ունեցող գույքի բռնագանձման մասին» աղմկահարույց և խնդրահարույց օրենքի վերաբերյալԻնչպե՞ս երիտասարդ, անփորձ կուրսանտները «անուն տվեցին» բիլիարդի նոր տեսակին. «Փաստ»ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ (10 ԱՊՐԻԼԻ)․ Ինքնաթիռի վթար, ատոմային սուզանավի խորտակում. «Փաստ»Տավուշի ուղղությամբ կուտակումներ են, մարդիկ խոսում են վտանգավոր տեղաշարժից Ի՞նչ է ժամանակին կանխատեսել Ժիրինովսկին Նիկոլ Փաշինյանի առումով. «Փաստ»
Կո՞ղմ եք ֆիզիկական անձանց եկամուտների հայտարարագրմանը