Yerevan, 26.December.2025,
00
:
00
BREAKING


Տնտեսական ոլորտում արմատական բարեփոխումներ կատարելու փոխարեն իշխանություններն ընտրել են նվազագույն դիմադրության ուղին

INTERNATIONAL NEWS

eurasia.expert-ն ««Ավտոմոբիլային բում» ԵԱՏՄ-ում. դասեր Հայաստանի համար» վերնագրով հոդվածում գրում է, որ 2020 թվականը հայ ավտոսիրողների և ավտոմեքենաներ վաճառողների համար սկսվել է բավականին ոչ ուրախ: 2019 թվականը վերջին տարին էր, երբ Հայաստանը արտոնյալ ռեժիմ ուներ ԵԱՏՄ շրջանակներում, և որոշ ապրանքներ ներմուծելիս, ներառյալ ավտոմեքենաները, մաքսատուրքերը վճարել են արտոնյալ չափով: Միևնույն ժամանակ, 2020 թվականի առաջին նիստում Հայաստանի Ազգային ժողովը չի ընդունել ավտոմեքենաների ներմուծման ԱԱՀ-ի իջեցման վերաբերյալ նախագիծը: 

Ըստ այդ նախագծի, նախատեսվում էր 3-5 տարեկան մեքենաների ներմուծման համար սահմանել 5% ԱԱՀ՝ 20% -ի փոխարեն, իսկ 5-10 տարեկան ավտոմեքենաների համար՝ 10%: Այնուամենայնիվ, իշխող մեծամասնությունը մերժել է օրինագիծը՝ իր դիրքորոշումը բացատրելով այն փաստով, որ նման կերպ երրորդ երկրներից ներմուծումը հարկվելու է ավելի քիչ, քան ներմուծումը ԵԱՏՄ երկրներից: 

Միևնույն ժամանակ, այս ոլորտում առկա խնդիրները չեն սահմանափակվել միայն ներհայկական մարտերով, և Հայաստանի ու Ղազախստանի միջև ծագել է մինի-կոնֆլիկտ՝ կապված հայաստանյան պետհամարանիշներով տասնյակ հազարավոր մեքենաներ Ղազախստան ներմուծելու հետ: 

Կոնֆլիկտի էությունն այն է, որ ըստ պաշտոնական Նուրսուլթանի, Հայաստանի համար մեքենաներ ներմուծելու արտոնյալ ռեժիմի պատճառով ղազախական գանձարանը չի ստացել մոտ 170 միլիոն դոլար հարկային եկամուտ: Իրավիճակը կարգավորելու համար երկու երկրների իշխանությունները բանակցություններ են վարում: 

Հայաստանի 2018 թվականի իշխանափոխությունը, ի թիվս այլ բաների, պայմանավորված էր երկրում տիրող սոցիալ-տնտեսական ծանր իրավիճակի հետ: Փողոց դուրս եկած մարդկանց մեծ մասը ակնկալում էր արմատական փոփոխություններ, որոնք թույլ կտային կարճ ժամանակահատվածում շոշափելի արդյունքներ ունենալ: 

Այնուամենայնիվ, տնտեսական ոլորտում արմատական բարեփոխումներ կատարելու փոխարեն իշխանությունները ընտրել են նվազագույն դիմադրության ուղին՝ վիճակագրական տվյալների մանիպուլ յացիաները, կամ, ժողովրդի լեզվով ասած՝ տնտեսական հավելագրումները: 

Արդեն 2020 թվականին կարող են դժվարություններ առաջանալ կառավարության համար, քանի որ տնտեսական աճի և բյուջեի եկամուտների սահմանված մակարդակը պետք է պահպանել, իսկ դրանց ապահովման գործիքները ավելի ու ավելի քիչ են: Նոր կառավարության համար տնտեսական և բյուջեի եկամուտների աճ ապահոված հավելագրումների կարևոր հոդված է եղել հենց ավտոմեքենաների ներմուծումը և հետագա վերավաճառքը: 

Ավելին, հավելագրումներն արվել են երեք ուղղությամբ՝ գործազուրկների թվի իջեցում, բարեկեցության ավելացում և հարկային մուտքերի աճ: Ավելի կոնկրետ, 2019 թվականին ավտոմեքենաների ներմուծումն ու վերավաճառքը դարձել էր Հայաստանի տնտեսության կարևորագույն ճյուղերից մեկը, որն էլ ապահովել էր բյուջեի եկամուտների զգալի աճ: Այդ տարի երկիր է ներմուծվել ավելի քան 189 000 մեքենա, որոնց մաքսազերծումից երկրի բյուջեն ստացել է մոտ 200 միլիոն դոլար: 

Շատ տնտեսագետներ բյուջեի եկամուտների այդ աճը անվանել են «տոքսիկ», քանի որ այն կարճաժամկետ բնույթ է կրում և ստեղծում է աճող բարեկեցության պատրանք: Ընդ որում, այդ ամենը բերել է երկրում առկա արժութային զանգվածի ավելացման, ինչն ի վիճակի չէ ստեղծել լրացուցիչ արժեք: 

Փողը մտել է տնտեսություն, բայց դա չի ապահովել ապրանքների և ծառայությունների համադրելի աճ, որովհետև բացի այն, որ մեքենաների ներկրումը արդեն դադարել է, ներմուծվածներն էլ հիմնականում չեն օգտագործվում: 

Շատերը 5-6 մեքենա են գնել` հույս ունենալով դրանք թանկ գնով վերավաճառել 2020 թվականին, բայց դա, հավանաբար, անհնար կլինի, և մեքենաների վրա ավտոտնակներում փոշի կնստի: Այսպես կոչված հավելագրումների մեջ ուշագրավ է նաև զբաղվածության աճի և գործազուրկների թվի նվազման մանիպուլ յացիան: 

Ըստ որոշ տնտեսագետների, գործազրկության մակարդակը երկրում նվազել է ոչ թե իրական տնտեսական առաջընթացի պատճառով, այլ այն պատճառով, որ Հայաստանի վիճակագրական կոմիտեն գործազուրկների թվից հանել է երկրի մոտ 50 հազար այն բնակիչներին, որոնք զբաղվել են ավտոմեքենաների ներկրմամբ: Սա թույլ է տվել իջեցնել գործազրկության պաշտոնական մակարդակը 17,5% -ից մինչև 13%-ի: 

Ինչպես բյուջեի եկամուտների ավելացման, այնպես էլ զբաղվածության ցուցանիշների մանիպուլ յացիաների դեպքում, այդ քայլերը ժամանակավոր են և չեն ապահովում կառուցվածքային վերափոխումներ երկրի տնտեսության մեջ: 

Մեծ թվով ավտոմեքենաների ներկրման հետ կապված ևս մեկ խնդիր է առաջացել: Փորձագետների կարծիքով դրանց մեծ մասը գնվել է վարկով, ինչը բերել է երկրի քաղաքացիների վարկային բեռի ավելացման: Միևնույն ժամանակ, ավտոմոբիլային շուկայի փլուզման մեծ ռիսկի պատճառով (շատ առաջարկ և քիչ պահանջարկ), բանկերը կհայտնվեն այնպիսի իրավիճակում, երբ վարկերը ժամանակին չեն մարվի, ինչը հղի է այնպիսի խնդիրներով, որոնք ստիպված կլինի լուծելԿենտրոնական բանկը: 

Գրեթե ցանկացած որոշում ունի իր քաղաքական և տնտեսական տրամաբանությունը: Այս դեպքում ակնհայտ է, որ ավտոմեքենաների ներմուծման դրույքաչափերը բարձրացնելու որոշումը պայմանավորված է ԵԱՏՄ այն անդամ երկրների ցանկությամբ, որոնք ունեն իրենց ավտոարդյունաբերությունը: Միևնույն ժամանակ, գաղտնիք չէ, որ դաշնակցային հարաբերությունները կառուցվում են սեփական դիրքորոշումները գործընկերներին փոխանցելու և այն պաշտպանելու ունակությամբ: 

Այլ կերպ ասած, հաճախ հարցը հենց բանակցելու ունակությունն է: 2019 թվականը ԵԱՏՄ-ում Հայաստանի նախագահության տարին էր, ինչը լավ առիթ էր, որպեսզի պաշտոնական Երևանը գործընկերներին ներկայացնի իրավիճակի և առաջացած խնդիրների տեսլականը, ինչպես նաև առաջարկի, օրինակ՝ մաքսատուրքերի դասակարգում՝ հաշվի առնելով այն, որ երկիրը չունի իր ավտոարդյունաբերությունը: Բայց դա չի արվել: 

Հայաստանի նախորդ իշխանություններին հաճախ քննադատել են ազգային շահերը լիարժեք պաշտպանելու անկարողության համար: Հայաստանի ներկայիս կառավարությունը ևս որակապես չի տարբերվում իր նախորդներից: 

 

AraratBank Receives Visa Trusted Partnership Award 2025 Secret Santa at idplus: Anonymous Gift CardsWe condemn the unlawful actions by Armenia’s Gov. against the Armenian Apostolic Church. Jan Figel Free Style issues Armenia’s first corporate bonds in the fashion retail sector, placed by Cube InvestUnibank Completed the Placement of Its Third Issuance of Perpetual BondsScholarship for 100 Artsakh Students as Part of IDBank’s “Side by Side” Program The results of the second Junius financial literacy competition have been summarized From idea to implementation: Ameriabank Presents the Programs Implemented under My Ameria, My Armenia CSR Campaign Ucom and SunChild Launch the “Smart Birdwatching” Educational Program AraratBank Supports Digitization of "Karin" Scientific Center ArchiveWelcome to the ID booth: Big Christmas MarketWidest 5G Coverage, the Launch of the Uplay Platform, and the Integration of Cerillion: Ucom Summarizes 2025 Ucom and Armflix Present “13 Seconds” at KinoPark How to Choose a Career Path and What Skills are Considered Crucial: AraratBank on the GoTeach Platform Unibank Issues a New Tranche of Perpetual Bonds with 13.75% Coupon Unibank Became a Member of BAFTThe December beneficiary of “The Power of One Dram” initiative is the “City of Smile” Foundation EBRD lends US$ 40 million to Acba bank for youth-led firms in ArmeniaHeading Into 2026 at Ucom Speed։ New Year Offers Are Now Live Bvik and Idram Standing by Young ReadersIDBank participated in the conference dedicated to the 10th anniversary of the Armenian Institute of Directors AxelMondrian Wins Three Major International Awards for Branding, PR and Film Production in 2025Ucom Promotes Space Engineering Education Global Finance names AraratBank Best Sub-Custodian Bank 2025 in ArmeniaAraratBank Participates in “Women’s Empowerment Principles in Armenia” Conference Unibank’s Perpetual Bonds Were Acquired in Nearly One Day Acba bank and France’s Proparco to continue strengthening their long-term strategic partnershipTeam Holding Announces the Launch of Bond Placement. Underwriter - Freedom Broker Armenia Unibank Issues the First in Armenia Perpetual Bonds Team Holding Announces the Launch of Bond Placement. Underwriter - Freedom Broker Armenia AraratBank Joins Armenia's New Greening Initiative: 100 Hectares of New Forest within Three YearsApply for a Unibank salary card and get a chance to win 1 000 000 AMDEuromoney Names Ameriabank Armenia’s Best Bank for Real Estate for the Second Year in a Row S&P Global Ratings has assigned IDBank CJSC a long-term rating of “BB-” and a short-term rating of “B” with a “stable” prospectA Brand-New Section on Idram&IDBankSeveral real and profitable offers ahead of Black Friday: IDBank and IdramAraratBank Joins Social Impact Award 2025 Summit in LjubljanaIDBank issued the 1st tranche of bonds of 2026Ucom Supports the Development of Space Engineering in Armenia Prioritizing Information Security: IDBank and Idram Support APOCALYPSE CTF 2025IDBank's Representative, Innesa Amirbekyan Appointed Co-Chair of the ICC Banking Commission Task Force on GuaranteesUcom General Director Ralph Yirikian Awards Certificates to Participants of Cybersecurity Training Course Acba and Proparco mark one year of partnership, strengthening rural financing and Armenias’s economic resilienceAraratBank and Arca's joint campaign has endedIDBank: A Pioneer of Digital Banking and Innovation in ArmeniaGRAWE Group and C-Quadrat Investment Group have announced plans to acquire 100% of LIGA Insurance Company in Armenia Ucom Supports the Annual “Capture the Flag 2025” Cybersecurity Competition Financially Literate with Idram and IDBank: Next Stop – Nairi CampIdram received a permit to establish and operate the Armenian payment and settlement QR system IdramNetUcom Completes the Deployment of its 5G Network Across All Cities of Armenia