Yerevan, 24.November.2024,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
BREAKING


Ղազախստանը ստիպված կլինի նավթ մատակարարել ՌԴ տարածքով՝ շրջանցելով նախկին խոչընդոտները

ECONOMICS

Դարձի՛ր gg-ի գործընկերը և վաստակիր մինչև 1.000.000 դրամ   
Անցիր ԱՅՍ հղումով և լրացրու օնլայն հայտը՝ https://bit.ly/ggPartner_past-am

Ղազախստանի ղեկավարությունը վերջին մեկ տարում բազմիցս հանդես է եկել նավթի մատակարարման այլընտրանքային ուղիներ գտնելու օգտին։ Դա պայմանավորված է աշխարհաքաղաքական իրավիճակով, ինչպես նաեւ Կասպից խողովակաշարի կոնսորցիումի (CPC) շուրջ առկա խնդիրներով, որոնց միջոցով այժմ արտահանվում է հանրապետության գրեթե ողջ արտահանվող նավթը։ Սակայն մատակարարման նոր ուղիներ ապահովելու համար կպահանջվեն երկար տարիներ եւ միլիարդավոր դոլարներ, գրում է «Известия»-ն։

«CPC-ի հետ կապված խնդիրները սկսվել են 2022 թվականին: Մարտին Նովոռոսիյսկ նավահանգստում փոթորկի պատճառով վնասվել են նավամատույցները, ինչի պատճառով նավթի առաքումը որոշ ժամանակով կանգ է առել։ Հունիսին նույն նավահանգստի ջրային տարածքը Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակների ռումբերից եւ ականներից մաքրելու խնդիր է առաջացել։ Մեկ ամիս անց նավթի փոխադրումը խողովակաշարով կրկին դադարեցվել է Նովոռոսիյսկի Պրիմորսկի շրջանային դատարանի որոշման պատճառով, որը պահանջում էր վերացնել «Ռոստրանսնադզոր»-ի կողմից հայտնաբերված խախտումները։

Ղազախստանն այս իրադարձություններին արձագանքել է արտահանման այլընտրանքային ուղիներ փնտրելու մտադրությամբ։ Հուլիսին Կասիմ-Ժոմարտ Տոկաեւը հանձնարարել է մտածել Ադրբեջանի նավահանգիստներով Անդրկասպյան երթուղու իրականացման մասին, ինչպես նաեւ ավելացնել խողովակաշարերի թողունակությունը, որոնք ձգվում են երկրի արեւմուտքից արեւելք, մինչեւ Չինաստանի սահման:

Աշնանը Ղազախստանի էներգետիկայի նախարար Բոլատ Ակչուլակովը նաեւ առաջարկել է դիվերսիֆիկացնել երկրից սեւ ոսկու մատակարարումը, թեեւ նա դա կապել է արտադրության ընդհանուր աճի հետ՝ մոտ 20 միլիոն տոննայով տարեկան մոտակա մի քանի տարիներին: Նրա խոսքով, Ղազախստանը կցանկանար պահպանել CPC-ն եւ նոր երթուղիներ օգտագործել լրացուցիչ ծավալների համար։

Հոկտեմբերին հայտնի է դարձել արտահանման այլընտրանքային ուղիներով մատակարարումների աճի մասին։ Այսպիսով, Tengizchevroil-ը երկաթուղով մոտ հազար տոննա նավթ է առաքել Ֆինլանդիա։ Իսկ Total E&P Dunga-ն հայտարարեց Բաքու մոտ 200 000 տոննա նավթ մատակարարելու մտադրության մասին՝ դրանով լցնելով Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան (ԲԹՋ) նավթատարը։ Խոսքը բոլոր դեպքերում փոքր ծավալների մասին է եղել՝ չգերազանցելով Ղազախստանի արտահանման ընդհանուր ծավալի 1%-ը։

Բացի CPC-ում առկա խնդիրներից, իրավիճակը սրել են աշխարհաքաղաքական գործոնները, որոնցից հիմնականը պատժամիջոցներն են ։ ԵՄ-ն սահմանել է ռուսական նավթի գների վերին շեմ, եւ սահմանափակումները ազդել են նաեւ այլ երկրների ածխաջրածինների հետ խառնուրդների վրա:

Տարեվերջին մոտ Ռուսաստանը արգելել է իր նավթի վաճառքը պատժամիջոցների ռեժիմ սահմանած երկրներին, բացառությամբ նախագահի կողմից տրված հատուկ թույլտվությունների։ Այս ամենն էլ ավելի է սրել արտասահմանյան հումքի՝ ռուսական խողովակով եվրոպական երկրներ մատակարարելու հարցը։

Ինչպե՞ս է Ղազախստանը նախատեսում շրջանցել CPC-ն։ Ընդհանուր առմամբ, չորս ճանապարհ կա՝ ավելացնել երկաթուղով Ռուսաստանով մատակարարումները, նավթ տեղափոխել Ադրբեջան եւ հետագայում ԲԹՋ եւ Բաքու-Սուփսա խողովակաշարերով, ավելի շատ առաքել դեպի արեւելք Չինաստան եւ հարավ՝ Իրան: Առաջին տարբերակը գործնականում բացառում է իսկապես մեծ ծավալները՝ կարելի է խոսել տարեկան առավելագույնը մի քանի հարյուր հազար տոննայի մասին։

Անդրկասպյան ճանապարհ

Ադրբեջանի տարածքով մատակարարումների գաղափարի ուժն այն է, որ այն մեծ ներդրումներ չի պահանջում նավթատարների կառուցման համար։ Ադրբեջանական խողովակներն իրենք քրոնիկ թերբեռնված են։

Այսպես, տարեկան 50 մլն տոննա թողունակությամբ ԲԹՋ նավթամուղը 2021 թվականին Թուրքիային եւ եվրոպական երկրներին մատակարարել է 26 մլն տոննա։ Իր հերթին, Բաքու-Սուփսան իր տրամադրության տակ ունեցել է «լրացուցիչ» 3 մլն տոննա, որոնք միասին կարող էին փոխհատուցել CPC-ի միջոցով արտահանման մոտ կեսը։

Անդրկասպյան նավթային երթուղին քննարկվել է դեռ 2000-ականներին։ Սակայն ղազախական նավթ մշակող ընկերությունները եկել են այն եզրակացության, որ այս ուղղությունն առանձնապես հեռանկարային չէ՝ ավելի լավ է աշխատել Ռուսաստանի տարածքով։ Նախագիծը ձախողվել է նաեւ այն պատճառով, որ Ադրբեջանը չի ցանկացել խառնել իր Azeri Light նավթը, որն ավելի թանկ է, քան բորսայական Brent ապրանքանիշը, ավելի ծանր (եւ էժան) ղազախական նավթի հետ:

Կա նաեւ մեկ այլ խնդիր։ Վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Ղազախստանում խոշոր լցանավերի թիվը կրկնակի կրճատվել է։ «Ղազմորտրանսֆլոտ»-ը վաճառել է իր վեց նավերից երեքը: Բացի այդ, նավթը դեռ պետք է հասցնել Ակտաու նավահանգիստ, ինչը լրացուցիչ կապիտալ ներդրումներ է պահանջում։ Միեւնույն ժամանակ, անհավանական դժվար է անմիջապես դաշտերից մատակարարումը։ Կասպից ծովը գնալով ծանծաղանում է, եւ, օրինակ, Քաշագանից բեռնափոխադրումների համար անհրաժեշտ է չափազանց թանկ (մինչեւ մի քանի միլիարդ դոլար) եւ երկարաժամկետ խորնընդերքային աշխատանքներ իրականացնել։

Վերջապես, լցանավերն ունեն ցածր եկամտաբերություն, որը չափվում է տասնամյակներով, եւ քչերն են ցանկանում ներդրումներ կատարել նավերի կառուցման մեջ, որոնք կարող են նավարկել միայն ներքին Կասպից ծովով (ռուսական գետային համակարգի սահմանափակումները թույլ չեն տալիս մուտք գործել համաշխարհային օվկիանոս):

Ինչ վերաբերում է Կասպից ծովի հատակի երկայնքով նավթամուղի կառուցմանը, ապա դա դժվար թե հնարավոր լինի, թեկուզ միայն այս ջրամբարի չկարգավորված կարգավիճակի պատճառով (էլ չասած Nabucco նախագծի փլուզման պատճառ դարձած ծախսերի մասին):

Գոհ Չինաստան

Այս պահին ղազախական նավթի մատակարարման հնարավորություն կա Աթասու - Ալաշանկոու (Ղազախստան - Չինաստան) երթուղով։ Այժմ այս խողովակաշարը կիսով չափ (մոտ 10 մլն տոննա) լցված է ռուսական նավթով, մնացած հզորությունը չի օգտագործվում։ Դա պայմանավորված է նրանով, որ արտասահմանյան ընկերությունները, որոնք տիրապետում են Ղազախստանի հանքերին, ունեն իրենց նավթավերամշակման գործարանները Եվրոպայում, որտեղ ուղարկվում է նրանց արտադրանքի մեծ մասը: Կասկածներ կան, որ նրանք պատրաստ են իրենց հումքը զգալի քանակությամբ վաճառել Չինաստանին։

Երկրորդ դժվարությունը չինական աշխարհագրության մեջ է՝ ՉԺՀ-ի արեւմտյան շրջանները, որոնց հետ սահմանակից է Ղազախստանը, ունեն իրենց նավթի արդյունահանումը: Արեւելյան եւ կենտրոնական շրջանները, որտեղ գտնվում են արդյունաբերության եւ վերջնական սպառողների առյուծի բաժինը, բավականին գոհ են ծովով նավթի գնումներից։

Բացի այդ, Չինաստանն ակտիվորեն մեծացնում է Ռուսաստանից նավթի գնումները, հատկապես այն պատճառով, որ Ռուսաստանի Դաշնությունը լուրջ զեղչեր է տրամադրում։ Ղազախական նավթի համար հեշտ չի լինի մրցակցել այս պայմաններում։ Վերջապես, կա սակագնի խնդիրը, որը Աթասու-Ալաշանկոու գազատարում 17%-ով բարձր է, քան CPC-ում։

Անսպասելի Իրան

Պարադոքսալ է, բայց Իրանը կարող էր դառնալ Ղազախստանից մատակարարումների ամենահեռանկարային ուղղությունը։ Այս երկիրն ինքը նավթի հսկայական պաշարներ ունի, բայց կա մի նրբություն։

Իրանի նշանակալի հանքավայրերի ճնշող մեծամասնությունը գտնվում է երկրի հարավում, որը հյուսիսից բաժանված է խորդուբորդ լեռնաշղթաներով։ Ուստի Իրանի հյուսիսային հատվածը պատրաստակամորեն նավթ կգներ օտարերկրացիներից՝ օրինակ իրանական նավահանգիստներից մատակարարվող սեւ ոսկու դիմաց։ Նման սխեման նույնիսկ գործում էր «զրոյականներին», սակայն չէր կարող երկար ապրել Իրանի նավթարդյունաբերության դեմ սահմանված միջազգային պատժամիջոցների պատճառով։

Այսպիսով, Իրանը կարող էր այլընտրանք դառնալ ղազախ արտահանողների համար՝ պայմանով, որ միջուկային գործարքում բեկում մտցվի։ Բայց առայժմ այս ուղղությամբ շարժվելու մասին խոսելն ավելորդ է, ուստի այդ հեռանկարները ավելի շուտ հեռավոր ապագայի համար են։

Ընդհանուր առմամբ, Ղազախստանից նավթագործների համար ռուսական տարածքով տարանցման շահավետ այլընտրանքներ չկան։ Սակայն երբեմն տնտեսական օգուտը հետին պլան է մղվում՝ տեղը զիջելով քաղաքական նպատակահարմարությանը։ Նման պայմաններում միշտ չէ, որ հնարավոր է ինչ-որ բան կանխատեսել՝ հենվելով միտումների ու հաշվապահական հաշվարկների վրա, հետեւաբար, անակնկալներ ու «սեւ կարապներ» կարելի է սպասել նաեւ նավթի մատակարարումների ոլորտում»։

Unibank to Issue Subordinated Bonds for the First Time in Armenia How Not to Go Bankrupt on Black Friday: 5 Smart Shopping TipsIDBank warmly hosted children from the "Music for Future" Foundation.Ucom’s 5G network launched in 11 new cities UPay has joined Idram's Open QR infrastructureA Free Mastercard and 10% idcoins with Cashless Payments. IDBankThe Results of the 19th Annual International Microelectronics Olympiad Summarized in Yerevan AraratBank Named Best Investor Relations Bank Armenia 2024General Director of Ucom participated in Silicon Mountains technological summit Saving together: IDBank and IdramARARATBANK AND SINGAPORE GFTN SIGN MEMORANDUM OF UNDERSTANDING FOR DIGITAL TRANSFORMATIONAndron Participates in the Tomorrow Mobility World Congress 2024: Driving Innovation in E-MobilityAcba bank and American Express Expand Collaboration in ArmeniaThe Silicon Mountains technology summit to be held with the support of Ucom Evocabank became the first bank to join Idram’s open QR infrastructure25% Off on RIA Money Transfers to Ukraine at AraratBank Yerevan to Host Unprecedented Serbian-Armenian Music ConcertAraratBank Stands with My Forest Armenia to establish Charles Aznavour Forest Ucom and Sunchild NGO install another solar plant in Areni 4,401,021 AMD to COAF. The November beneficiary is “Armenia Tree Project”Go Digital or Go Home: Sergey Arakelyan Yes to cashless! - cruises and gifts for AraratBank MC cardholders Ucom joins Armenian Internet Governance Forum as a platinum partner AraratBank: Five-Time Winner at AMX Awards 2024AraratBank Initiates a Panel Discussion on AI and LeadershipKhachaturian International Youth Competition launched in China with performance by “Music for Future” Foundation’s Cellist Mari HakobyanUcom Employees Participate in Forest Restoration Efforts in Vayots Dzor Fast Shift has joined Idram's open QR infrastructure New and modern. Arabkir branch of IDBank reopenedAraratBank: Unprecedented Consumer Loan Offer Starting from 14.5% Ucom launches 5G network across nine Armenian citiesLearn to save. World Savings Day with Idram JuniorAnother solar power plant by Ucom and SunChild NGO installed in Vardenis Converse Bank and Kapitalbank signed a cooperation agreement at Sibos 2024 IDBank and Idram at Mantashyants Global Expo AraratBank Introduces UBPAY: A New System for International TransfersIDBank participated in the HR Expo-24 conference Armenia Hosted the Consulting Event of the Year: International CMC Conference was held with Participants from 30 Countries AraratBank Sponsors New Laboratory and Seminar at MatenadaranUcom, in cooperation with SunChild NGO, increases the access to drinking water in Lchavan community The customer is always our top priority: IDBankThe October beneficiary of "The Power of a Dram" is the Children of Armenia FundAmeriabank’s New Offer: Draw of Investment Portfolios for AMD 2M The International CMC Conference kicked off for the first time in Armenia, bringing together management consultants and the business community The winners of the 2024 joint program between SIA Armenia and "The Power of One Dram" have been announced General Director of Ucom Participated in the Annual Conference of the Institute of Internal Auditors Armenia AraratBank Expands International Transfer Options with Golden Money System10% idcoin with IDBank Mastercard cardsUcom Completes Network Modernization in Gyumri and Vanadzor Ameriabank’s Special Offer for New Mastercard Holders. 1% Cashback and Lots of Gifts