Երևան, 20.Ապրիլ.2024,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
ՀՐԱՏԱՊ


«Բար­ձի­թո­ղի ինչ-որ բան կա, որին ար­մա­տա­կան լու­ծում չի տրվում». երի­տա­սարդ ուսու­ցի­չը՝ կրթա­կան ոլոր­տի խնդիր­նե­րի մա­սին

ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑ

Կրթության ոլորտում առկա խնդիրներին անդրադառնալու առիթներ «Փաստը» ոչ մեկ անգամ է ունեցել։ Իհարկե, ցանկացած ոլորտի մասին առավելագույնս տեղեկացված է այդ ոլորտում գործունեություն իրականացնողը։

 Հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչ, կրթության փորձագետ Արսեն Վարդանյանի հետ «Փաստը» զրուցել է ոլորտի խնդիրներից, պետական քաղաքականությունից և անդրադարձել այլ հարցերի ևս։ 

Վարդանյանի դիտարկմամբ՝ կրթության ոլորտում ամենաակնառու խնդիրներից մեկը պետականորեն մշակված կրթական քաղաքականությունն է։ 

«Այն կա՛մ լիարժեք չի գործածվում, կա՛մ հաճախակի չի հարմարեցվում, չի համապատասխանեցվում նորօրյա պահանջներին, սկսում է մի տեսակ ձևական բնույթ կրել, այսինքն՝ գուցե չափորոշիչները շատ լավ են գրված, գուցե ամեն ինչ հստակ ու գեղեցիկ նշված է, փաստաթղթեր են մշակված, բայց, կարծես թե, այդ ամենի կիրառելիության, դրանք կյանքի պահանջներին հարմարեցնելու խնդիր ունենք։ 

Մի տեսակ աչքներս փակում ենք եղած խնդիրների վրա, առաջ գնում՝ առանց դրանց հստակ լուծումներ տալու։ 

Դա կապված է և՛դասապրոցեսների, և՛ կրթության կազմակերպման, և՛ դպրոցի ընդհանուր մթնոլորտի, և՛ ուսուցիչների պատրաստվածության հետ։ Բարձիթողի ինչ-որ բան կա, որին արմատական լուծում չի տրվում»,-«Փաստի» հետ զրույցում ասում է հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչը։ Ի՞նչ է պետք անել դասավանդման մեթոդները թարմացնելու, կրթական համակարգ ընդունելի նորամուծություններ բերելու համար։ «Օրերս կրթական համաժողովի էի մասնակցում, քննարկում էինք նոր դասագրքերը, դասավանդման չափորոշիչները և պահանջները։ Ներկա ուսուցիչները բավականին խանդավառված էին։ 

Համաժողովի ավարտին իմ խոսքում նշեցի. «Սիրելի ուսուցիչնե՛ր, ինչ չափորոշիչ, նորություն ու բարեփոխում էլ լինի, ամենակարևոր բարեփոխողը դուք եք՝ ձեր ամենօրյա աշխատանքով, դասավանդման մեթոդով ու նորարարությամբ»։ Բոլորս էլ դասարան մտնելիս առանձնապես չենք մտածում պետական փաստաթղթերի մասին։ 

Պետք է մտածենք մեր օրվա դասի մասին, իհարկե, այդ ամենը մեր մտքում ունենալով, այնպես չէ, որ ամեն ինչ պետք է ինքնանպատակ ու տարերային լինի, բայց մեր մտքում պետք է լինի վերջնարդյունքը, ամեն դասի մտնելուց առաջ պետք է մտածես քո մեթոդի, նորարարության, դասը հետաքրքիր ու արդյունավետ դարձնելու ձևերի մասին, որն արդեն կախված է ուսուցչի պրոֆեսիոնալիզմից։ 

Ամեն ուսուցիչ պետք է իր ոճը, մոտեցումն ունենա։ Երևի թե, ավելի շատ ունենք վերաբերմունքի ու մոտեցման խնդիր»,-նշում է մեր զրուցակիցը։ Վարդանյանն ընդգծում է՝ սերունդը փոխվել է, պետք է որոշ հարցերում հաշվի առնենք նաև նոր սերնդի կարծիքը։ «Ուսուցիչների մի ստվար հատված համառորեն պայքարում է սրա դեմ, պնդում, որ խորհրդային դպրոցն ավելի լավն էր, գիտելիքահեն էր։ 

Սերունդների միջև ստեղծվում է երկխոսության պակաս, խզում, արդյունքում ուսուցիչը «տառապում» է, իսկ աշակերտը դասապրոցեսից ո՛չ գիտելիք է ստանում, ո՛չ էլ հաճույք։ 

Ըստ էության, ստացվում է անիմաստ պայքար մի բանի դեմ, որը դու չես կարող հաղթահարել։ Դա նույնն է, թե ժամանակի, տարիքի, ծերության դեմ պայքարես։ Բնականոն գործընթաց է, փոխվում է ժամանակը, փոխվում է սերունդը, մտածելակերպը, արժեհամակարգը։ Չեմ ասում՝ գիտելիքը մի կողմ շպրտենք և հարմարվենք նոր սերնդի պահանջներին, ամբողջ օրը երգենք ու պարենք, իհարկե, ոչ։

 Բայց մի փոքր հաշվի առնելով նոր սերնդի պահանջները, իրավիճակը, մեր ժամանակաշրջանին բնորոշ երևույթները՝ փոխենք մեր վերաբերմունքը շատ երևույթների նկատմամբ, այդ դեպքում ուսուցչի աշխատանքն էլ կհաջողվի։ Այն, ինչ այսօր հետաքրքիր է երեխային, պետք է ծառայեցնել դասապրոցեսին։ 

Իմ սկզբունքը սա է. հեռախոսը, համակարգչային խաղը, պարը և երեխայի մյուս հետաքրքրությունները բերել դեպի կրթություն, դարձնել գիտելիք ստանալու տարբերակ։ 

Բացի դա, դասապրոցեսը կազմակերպելիս պետք է շատ մեծ ուշադրություն դարձնել երեխայի անհատականությանը»,-ընդգծում է հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչը։ Գաղտնիք չէ, որ դպրոցներում կա ուսուցիչների սերնդափոխության և տղամարդուսուցիչների սակավության խնդիր։ Վարդանյանը, լինելով երիտասարդ ուսուցիչ, սերնդափոխության խնդիրը չի ցանկանում դիտարկել բացառապես տարիքային համատեքստում։ 

«Ունենք 60-ամյա ուսուցիչներ, որոնք իրենց տեսակով նորարար են, ժամանակակից, աշխատում են իրենց վրա։ Բայց միևնույն ժամանակ կան երիտասարդ, ասենք՝ 25 տարեկան ուսուցիչներ, որոնք ունեն կարծրացած, քառակուսի մտածելակերպ, իրենց կաղապարից դուրս չեն գալիս։ 

Ակնհայտ է, որ երիտասարդների համար ուսուցչի աշխատանքն այսօր այնքան էլ գրավիչ չէ, և սա, իհարկե, առաջին հերթին պայմանավորված է աշխատավարձով։ Խայտառակ աշխատավարձով, որ ստանում են հանրակրթական դպրոցներում, ոչ մի ունակ կադր չի աշխատի, եթե, իհարկե, նա նվիրյալ չէ։ Ամիսը 70-80 հազար դրամով չի կատարի այդ ծանր, հաճախ նաև անշնորհակալ աշխատանքը։ 

Դրա համար, ցավոք, դպրոցներում հիմնականում հայտնվում է միջին մասնագիտական որակներ ունեցող գորշ մասսան, իսկ լուսավոր կերպարները, որոնց վրա դպրոցը հիմնվում է, շատ քիչ են։ 

Հիմնական խնդիրը պայմաններն են, եթե դրանք բարելավվեն, ուսուցիչը ստանա արժանապատիվ աշխատավարձ, ունենա սոցփաթեթներից և բուժապահովագրությունից օգտվելու հնարավորություն, ապա այս հարցն ինքնըստինքյան կլուծվի, մեր լավ կադրերը կհայտնվեն դպրոցում, դրանից կրթության որակը միայն կշահի։ Ուսուցչի աշխատանքը հաճախ գրավիչ չէ մեկ այլ պատճառով ևս։ 

Դպրոցներում երբեմն անառողջ հարաբերություններ են, հիվանդագին վերահսկողություն, անհասկանալի լրացուցիչ պահանջներ, որոնք բնավ կապ չունեն մանկավարժության մեթոդիկայի և այլնի հետ։ Այս ամենը մարդուն սկսում է վանել, մարդուն այնքան են ճնշում, որ նա էլ է ուզում փախչել դպրոցից։ 

Քիչ են դպրոցները, որոնք ունեն առաջադեմ տնօրինություն, առողջ հարաբերություններ։ Շատ դպրոցներում կա նորմալ հարաբերություններ ձևավորելու խնդիր։ 

Կրթական հաստատությունը պետք է մթնոլորտ ունենա։ Եթե ստեղծենք նախապայմաններ ու միջավայր այն մարդկանց համար, որոնք իրենց տեսակով ուսուցիչ են, կկարողանանք սերնդափոխության հարցը լուծել։ 

Միևնույն ժամանակ չեմ ուզում ամեն ինչ կապել աշխատավարձի հետ՝ ասելով, որ եթե այժմ աշխատավարձը բարձրացնենք և ուսուցիչն, օրինակ՝ ստանա 1000 դոլար աշխատավարձ, մեր կրթության որակը կլինի 100 տոկոսանոց։ 

Եթե մարդը ստանա այդքան աշխատավարձ, բայց միևնույն է՝ ունակություն և կարողություն չունի, ինքն իր վրա աշխատել չգիտի, արդյունքում ի՞նչ պատկեր պետք է ունենանք»,-ասում է Վարդանյանը։ Նրա պնդմամբ՝ ակնհայտ է, որ պետությունը կրթության ոլորտում լուրջ բարեփոխումներ անելու անհրաժեշտություն ունի։ «Բարեփոխումներ արվում են, ասել, որ ոչինչ չի արվում, սխալ է։ Բայց այնքան անսրտացավ է արվում, այնքան իմիջիայլոց։ Օրինակ՝ ինչ-որ մեկը ստանձնում է նախարարի պաշտոնը, իմպուլսիվ, առանց նախորդ շրջանի հետ կապելու, սկսում է փոփոխություններ կատարել։ 

Բացի դա, չեմ հասկանում իրար ոչնչացնելու մոլուցքը։ Կան, չէ՞, նախկինում արված ինչ-որ լավ բաներ, որոնց հիմքի վրա կարելի է աշխատել, չի կարելի գալ, հիմնահատակ ոչնչացնել նախորդը, սկսել նոր բան և կեսից թողնել ու գնալ։ 

Պետք է լինի սրտացավություն, մարդը պետք է հասկանա իր հանձն առած գործի կարևորությունը։ Շատ կարևոր է՝ իսկ ովքե՞ր են անում բարեփոխումները։ Մուրացանը մի լավ խոսք ունի՝ «այն, ինչ կարելի է սովորական մահկանացուներին, թույլատրելի չէ պետական այրերին»։ 

Բարեփոխում իրականացնողները պետք է լինեն կրթության մեջ եփված, երկրի, իրենց աշխատանքի հանդեպ սրտացավ, նպատակասլաց մարդիկ։ Ոչինչ չպետք է արվի տարերային, նախարարությունն՝ առանձին, ԳԹԿ-ն՝ առանձին, յուրաքանչյուրը՝ ներքաշված իր մեջ, փակված իր «ամրոցում»։ 

Սա պետք է վերանա, և բոլորը՝ ուսուցիչը, դպրոցը, նախարարությունը և այլն, մի ուղղությամբ նայեն։ 

Ուսուցչին պետք է անընդհատ փոխանցեն այն մեսիջը, որ նա հարգված է, կարևոր է, ուղղակի պետք է մի քիչ համբերել, քանի որ հիմա, օրինակ՝ ինչ-որ ուղղությամբ կոնկրետ քայլեր են կատարվում։ Պետք է լինի առողջ երկխոսություն և քննարկում»,-եզրափակում է Արսեն Վարդանյանը։ 

ԼՈՒՍԻՆԵ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Պելմենի. ռուսակա՞ն, չինակա՞ն, մոնղոլակա՞ն, թե՞... գերմանական ուտեստ. «Փաստ»Երեկվա փաստաթուղթը ծնվեց նենգաբար, այն պահին, երբ գնում էին հանրային քննարկումներ, ձևակերպվում են առաջարկներ, որոնք ՀՀ-ի դիրքերը կուժեղացնեին․ Վահե Հովհաննիսյան ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ (20 ԱՊՐԻԼԻ). Առաջին էլեկտրոնային մանրադիտակը, առաջին հաջողված արյան փոխներարկումը, մաքուր ռադիումի ստացումը. «Փաստ»Հաջողություն գործունեության մեջ․ ինչ է սպասում կենդանակերպի այս նշաններին Ի՞նչն է անհանգստացնում Ֆրանսիային. Ադրբեջանը ոտնձգություն է կատարում Հայաստանի տարածքային ամբողջականության դեմ. «Փաստ»Բռնցքամարտի ԵԱ-ի մրցումային հերթական օրը Հայաստանն ունի 4 ներկայացուցիչ Հրատապ. Լարված իրավիճակ Կիրանց, Բաղանիս և Ոսկեպար գյուղերում Գուտերեշը կոչ է արել Հայաստանին ու Ադրբեջանին շարունակել սահմանազատումը և լուծել բոլոր երկկողմ խնդիրները Առանձին շրջաններում սպասվում է կարճատև անձրև և ամպրոպ Ինչո՞ւ են ռուս խաղաղապահները հեռանում Լեռնային Ղարաբաղից. «Փաստ»Նյու Յորքի դատարանի դիմաց երիտասարդն ինքնահրկիզվել է (տեսանյութ) Ողջունում ենք Ալմա-Աթայի հռչակագրի շուրջ Երևանի և Բաքվի համաձայնության մասին հայտարարությունը․ Բլինկեն Արմավիրի մարզում որդին դանակահարել ու սպանել է հորը «Շատ թանկ է կորուստը, համակերպվելն՝ անհնար, պարզապես ապրում ենք, մինչև...». սերժանտ, ջոկի հրամանատար Տիգրան Գալստյանն անմահացել է հոկտեմբերի 31-ին «Մարտունի 2»-ում. «Փաստ»Երևանի դպրոցներից մեկում 14-ամյա երեխան օդաճնշիչ ատրճանակով կրակել է 15-ամյա երեխաների վրա Ի՞նչ փոխարժեք է սահմանվել այսօր Փաշինյանի իշխանության օրոք ոստիկանական մեքենայից ձերբակալվածի են բռնության ենթարկում. Ավետիք ՉալաբյանԱշխատանքային փորձի շեմը կնվազեցվի. կադաստրի կոմիտեն օրենսդրական փոփոխություններ է առաջարկում. «Փաստ»Ջուր չի լինի «Փրկենք՝ վաղվա համար» համահայկական հեռուստամարաթոն Ադրբեջանը շարունակում է իր հանցագործությունները. «Փաստ»Փաշինյանի «երկրորդ հայտնությունը» ոսկեպարցիներին ու ոչ միայն. մե՛կ՝ «վախ ծախելով», մե՛կ էլ՝ «կոնֆետի նկար». «Փաստ»«Հուսանք, որ վերջապես, թեկուզ ուշացումով, կստեղծվի վճռական դիմադրության ճակատ». «Փաստ»Շրջված ծառ, տանիքի պոկված թիթեղ, Երևանում քամին վնասներ է հասցրել Ճանապարհը փակած տավուշեցիները լուսաբացին 5-ին դադարեցրել են ակցիան. մանրամասներ Հրաշալի օր է. ապրիլի 20-ի աստղագուշակԿոռուպցիա կա, կոռուպցիա... և այնպես կա, որ նույնիսկ Արևմուտքն է բարձրաձայնում. «Փաստ»Հանդիպում ես մարդու, ով նույնպես հոգնել է խաղից… Անահիտ Սիմոնյանը նոր սիրելի՞ ունի Ինչ քպականներն ասել են, արել են տրամագծորեն հակառակը. ևս 20 օրինակ. «Փաստ»Սամվել Վարդանյանի հետ կապված պատմությունը՝ «լակմուսի թուղթ» հանրային տրամադրությունների առումով. «Փաստ»Հանձնման հերթական արարը. ոսկեպարցիներին այլ բան է ասում, իսկ իրականում այլ բան պայմանավորվում. «Փաստ»Պատրաստեք 100 դրամանոցները. մայիսի 1-ից հասարակական տրանսպորտի վարորդներն այլևս գումար չեն մանրելու. «Փաստ»Մոսկվացու սպանության համար կասկածվող ադրբեջանցուն և նրա երկու եղբայրներին տարել են Մոսկվա Տավուշում ճանապարհը փակած ակցիայի մասնակիցները պահանջում են հանդիպում մարզպետի հետ Կուրսկի շրջանում հայտարարվել է անօդաչու թռչող սարքերի հարձակումների վտանգի մասին«Դուք սովոր եք ստրուկի կարգավիճակով ապրելուն, դուք չեք սիրում երկիրը»․ հավաք՝ Ազատության հրապարակում (տեսանյութ) ՀՀ դեսպանն իր հավատարմագրերի պատճենն է հանձնել Սուրբ Աթոռի պետական քարտուղարության ընդհանուր հարցերով փոխանորդինԻ՞նչ եղանակ սպասել առաջիկա օրերին 24 ժամ ջուր չի լինելուՀՀ դեսպանն իր հավատարմագրերի պատճենն է հանձնել Սուրբ Աթոռի պետական քարտուղարության ընդհանուր հարցերով փոխանորդինԻնչ իրավիճակ է այս պահին Տավուշում (տեսանյութ) Արտակարգ իրավիճակ՝ Դավթաշենում. խմելու ջուրը 4-րդ օրն է՝ անխնա հոսում է ու ողողում թաղամասըԼարված իրավիճակ. Ոսկեպարի ու Բաղանիսի բնակիչները փակել են ճանապարհը ՔՊ դեպուտատները, իրար հերթ չտալով, շարունակում են կազմակերպված ձևով համոզել, որ թշնամուն հող հանձնելը «ձեռնտու է» Հայաստանին․ Արտակ Զաքարյան «Ալ Ֆաթեհը» հաղթել է «Ալ Ռաեդին»․ Սելարայանը՝ գոլի հեղինակ Մայիսի 1-ից ուժի մեջ է մտնում Էլեկտրոնային ծանուցումը նախընտրելու դեպքում 20 տոկոս նվազ բոնուսային համակարգի բաղադրիչը (տեսանյութ) Բաքվի վարչախումբը ցնծում է իր համար անսպասելի հաջողություների շղթայիցԿլաարը՝ Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև ձեռք բերված պայմանավորվածության մասին․ «ԵՄ-ն լիովին աջակցում է» Կյանքից հեռացել է ԵԱՀԿ ՄԽ Ռուսաստանի առաջին համանախագահ Վլադիմիր Կազիմիրովը Վահագն Դավթյանը Փարիզի Օլիմպիական խաղերի ուղեգիր նվաճեց (տեսանյութ)