«Քաղաքականության իրականացման որակական փոփոխություն չկա, խնդիրը նաև երկխոսության բացակայությունն է»
ИНТЕРВЬЮԿառավարման համակարգի, քաղաքական տեխնոլոգիաների ազդեցության, քաղաքական երկխոսության մակարդակի ու այժմեական՝ ճգնաժամային հարցերից բխող մի շարք խնդիրների շուրջ զրուցել ենք քաղաքագետ Կնյազ Սարոյանի հետ: Անցած երկու տարիների ու արդեն ներկա փուլի իրողությունների միջև զուգահեռներ անցկացնելով՝ քաղաքագետը նախ ընդգծեց.
«Երբ սկզբնական փուլում էյֆորիկ տրամադրություններն ավելի դոմինանտ էին, այդ ժամանակ կառավարման որակի և համընդհանուր սպասելիքների մասին պատկերացումները մի քիչ ավելի աղոտ էին:
Այդ ժամանակ հիմնականում գերակշռող էին հին համակարգից հրաժարվելու վերաբերյալ մարդկանց պատկերացումներն ու ցանկությունները: Ժամանակի ընթացքում որոշ ոլորտներում դրական փոփոխություններ եղան, նաև կարևոր էր այն գիտակցումը, որ իշխանության լեգիտիմության հարցը բացառապես քաղաքացիների որոշելիքների խնդիրն է: Բայց այդ ամենի հետ մետեղ, կառավարման տեսանկյունից որոշակի խնդիրների ականատես եղանք:
Երկու տարիների ամենամեծ թերացումն այն էր, որ մենք Հայաստանում կառավարման և քաղաքականության իրականացման էական որակական փոփոխություններ չտեսանք: Մի շարք ոլորտներում տարվող քաղաքականությունները, շատ այլ հարցերի վերաբերյալ կառավարության կողմից ընդունված, ինչպես նաև բացառապես քաղաքական նպատակներ ու շահեր հետապնդող որոշումները, ըստ էության, ցույց են տալիս, որ որակական տեսանկյունից 2018թ.-ից առաջ և դրանից հետո Հայաստանում մեծ պրոգրես տեղի չի ունեցել»,-«Փաստի» հետ զրույցում ասաց քաղաքագետը՝ նկատելով, որ այսօր առաջարկվող լուծումներում զարմանքի տարրեր չկան՝ դրանք կարող էին առաջարկվել նաև նախորդ իշխանությունների կողմից:
«Մյուս բացթողումը, որը տեղի ունեցավ, վերաբերում է քաղաքական երկխոսության մշակույթին. 2018թ.-ից հետո իշխանության կողմից մեծամասամբ այն չորդեգրվեց որպես քաղաքականության կերտման կարևոր մեթոդ: Երբ թվում էր, թե մի շարք հարցեր կարելի է լուծել քաղաքական երկխոսության, համաձայնության, կառավարման նոր տեխնոլոգիաների միջոցով, այնուամենայնիվ, այդ բոլոր հանգամանքներն անտեսվեցին: Փոխարենը՝ իշխող ուժին խանգարեց նախորդներից կառչած մնալու իդեա ֆիքսը, ըստ որի՝ նախորդներին փնտրում են ամենուրեք և ցանկացած ձախողում փորձում են պայմանավորել նախորդներով:
Եթե մի կողմ թողնենք այդ թեմային անընդհատ հղում անելու զուտ քաղաքական շարժառիթները, ապա զուտ մասնագիտորեն սա կարելի է բացատրել ընդամենը հաջող փորձարկված կառավարման տեխնոլոգիայի տրամաբանությամբ, ինչը սկզբնական շրջանում ցույց տվեց իր արդյունավետությունը, որից աստիճանաբար սկսեցին ավելի շատ օգտվել»,-ընդգծեց նա՝ նկատելով, որ այս տեխնոլոգիայի կիրառմանը հաջորդում է հանրության որոշ հատվածի դրական արձագանքը, որը կապված է այդ պահի էմոցիոնալ փուլի ֆոնի հետ:
«Բայց քանի որ ներկա փուլում ամեն ինչ ծնվում է մի օրում ու արդեն երեկոյան մահանում թե՛ սոցիալական ցանցերում, թե՛, ցավոք, նաև իրականության մեջ, հետևողականության ու շարունակականության խնդիրը կորչում է այս անվերջության մեջ:
Այս պարզ քաղաքական տեխնոլոգիան կարճաժամկետ տեսանկյունից իր ազդեցությունն ունենում է, բայց երկարաժամկետ առումով կորցնում է իր արդյունավետությունը: Ինչո՞ւ, որովհետև հանրությունն է այդ տեխնոլոգիայի սպառողը, որը աստիճանաբար հոգնում է այդ իրավիճակից ու կոնկրետ քայլեր է պահանջում: Երբ այդ քայլերը չեն արվում, որոշակի լուծումներ չեն տրվում, չի բացառվում, որ այդ առումով խնդիրներ կան:
Առաջինը կոմպետենցիաներն են, երկրորդը, կամ էլ այդ մեղադրանքների և հայտարարությունների մեծ մասը եղել են պոպուլիստական, դրանից շատերը իրականությանը չեն համապատասխանել, և այս փուլում դժվար է դրանք իրականության վերածել: Հետևաբար, մենք ինչոր փակ ցիկլի մեջ ենք մտնում, երբ անընդհատ նույն տեխնոլոգիան է կիրառվում, որը, սակայն, այսօր արդեն այլևս իրեն չի արդարացնում:
Նշվածի հաջորդ ելքը շատ ավելի վատ ելք է, երբ այդ տեխնոլոգիան կիրառողները, ելնելով զուտ քաղաքական նկատառումներից, ստիպված կլինեն անտեսել բոլոր քաղաքական, իրավական և բարոյական սահմանները և անել այնպիսի գործողություններ, որոնք չեն տեղավորվում վերոնշյալ սահմաններում: Սա արդեն վատագույն սցենարը կլինի, որը կխոսի կառավարման համակարգի ճգնաժամի մասին: Այդուհանդերձ, հուսով եմ՝ այդ փուլի հետ մենք գործ չենք ունենա, թեև որոշակի ցուցիչներ նկատելի են»,ընդգծեց մեր զրուցակիցը:
Կ. Սարոյանը մատնանշեց նաև այլ խնդիրների մասին, որոնց թվում նաև հասարակության և իշխանության միջև աստիճանաբար առաջացող խզվածքն է.
«Երբ ի հայտ է գալիս բողոքի ձայն, մարդիկ դժգոհում են տարբեր խնդիրներից, բայց իշխանության կողմից այդ ամենի վերաբերյալ անադեկվատ արձագանք չի լինում: Իրականում խնդիրը հենց երկխոսության բացակայությունն է»:
Նա հավելեց՝ սուպերվարչապետական համակարգից հրաժարում ևս չեղավ. «Ինչպես տարբեր փուլերում, այս պահին, ցավոք, քաղաքական կառավարման մեջ կրկին դոմինանտ է մեկ անձի տեսակետը:
Մեծ հաշվով, եթե համադրում ենք զուգահեռ իրականությունները և տեսնում նաև այն դրական փոփոխությունները, որոնք եղել են, ամեն դեպքում, դրանք այն սպասվածը չէին, որի ակնկալիքն ունեին շատերը թե՛ 2018թ. ապրիլ յան իրադարձությունների ժամանակ, թե՛ դրանից հետո ընկած ժամանակահատվածում»:
Անդրադարձանք նաև այսօր առկա հիմնական՝ համավարակով պայմանավորված խնդիրներին: Կ. Սարոյանը շեշտեց, որ ակնհայտորեն գործ ունենք ճգնաժամային իրավիճակի հետ, իսկ ցանկացած համակարգ ճգնաժամին արձագանքում է ինչպես այսրոպեական, օպերատիվ, այնպես էլ երկարաժամկետ ազդեցություն թողնող լուծումներով:
Քաղաքագետն այս առումով առաջին հերթին առանձնացրեց պատասխանատուների կոմպետենտության խնդիրը:
«Թեև համաճարակով պայմանավորված «lockdown»-ի երկրորդ ամսվա վերջին ենք մոտենում, բայց մենք արդեն իսկ տեսնում ենք կոմպետենտության մի շարք ցուցիչներ: Օրինակ՝ դժգոհություններ սոցիալական տարբեր ծրագրերի հասցեականության վերաբերյալ:
Բացի այդ, համաճարակի ողնաշարը կոտրելու մասին շատ տարբեր հայտարարություններ են հնչում, բայց, ցավոք, այս պահին այդ շղթան ոչ միայն փակված չէ, այլև տարածումը անկառավարելի է դարձել, կան բազմաթիվ օջախներ:
Դեռ կա նաև թեստավորման անհամաչափության խնդիրը: Այս և շատ ու շատ խնդիրներ հարցեր են առաջացնում: Լավ է, որ կառավարությունը սոցիալական ծրագրեր է իրականացնում, բայց արդեն գնահատականների փուլում մենք ակնհայտ խնդիրներ ենք տեսնում: Ժամանակը կանցնի, և կգա ավելի շատ գնահատականներ տալու, ինչպես նաև պատասխանատվության փուլը:
Եվ այստեղ երկու գործոն է շատ կարևոր. ոչ միայն ընդհանուր իշխանությունն է պատասխանատվություն կրելու հանրության առջև, այլև ներթիմային պատասխանատվության խնդիրն է ի հայտ գալու, որովհետև մենք այստեղ ակնհայտորեն գործ ունենք տնտեսական, առողջապահական ոլորտների պատասխանատուների աշխատանքի հետ:
Բնականաբար, կախված նրանից, թե ինչ ելքով ենք դուրս եկել «lockdown»-ից, հետո արդեն թիմի ներսում կմատնանշվեն պատասխանատուներ՝ համապատասխան ոլորտային ուղղություններով»,-շեշտեց Կ. Սարոյանը:
Անդրադառնալով հաճախ իրավիճակներին անհավասարակշիռ մոտեցումներ ցուցաբերելու, որոշ հարցեր տեսանելի դաշտում անպատասխան թողնելու խնդրին՝ քաղաքագետը ընդգծեց. «Հավանաբար, չի բացառվում, որ երկու տարիների ընթացքում, ի վերջո, աստիճանաբար մոտեցանք մի կետի, երբ կառավարությունն իրականում սկսեց շոշափել բավականին լայն խնդիրների շրջանակ:
Եթե մեծամասնությունը նախկինում չի ունեցել պետական ապարատում աշխատելու փորձ և, հետևաբար, չի կրել այդպիսի պատասխանատվություն, ըստ էության, հիմա, աստիճանաբար իրականությանն առերեսվելու փուլին մոտենալով՝ տեսնում է խնդիրների բավականին լայն շրջանակ:
Հաշվի առնենք կոմպետենցիաները, ինչպես նաև միանգամից իրական խնդիրներին բախվելու ու հանրությանն անընդհատ տրվող խոստումների մեծ շրջանակը: Բացառված չէ, որ հենց այս երեք գործոնների համադրության արդյունքում է, որ այսօր ամենավերին օղակով զուգահեռ իրականության մեջ ապրող մարդիկ են, կա նաև շատ խնդիրների վերաբերյալ ադեկվատ արձագանքի և իրականությունն ընկալելու բացակայություն»:
ԱՆՆԱ ԲԱԴԱԼՅԱՆ