Սիրուշո. Իմ երգերում կան ուղերձներ, որոնք քաղաքականացված մարդը կարող է քաղաքական համարել
ՖՈՏՈNewmag.am-գրում է.
Սիրուշոն հայկական էստրադայի արքայադուստրն էր՝ աստղային ընտանիքից սահուն անցնելով նախագահական ընտանիք: Այդ պատճառով դեռ երիտասարդ տարիքից նա սովոր է տալ հարցազրույցներ, ուշադիր լինել խոսքի հանդեպ, զգուշավոր՝ արտահայտություններում և միշտ փակ՝ անձնական հարցերում: Քաղաքականապես կոռեկտ է միշտ, դիվանագիտորեն է պատասխանում: Ոմանց նա կարող է նույնիսկ ձանձրալի թվալ, բայց մյուս կողմից՝ Սիրուշոն իր և իր շրջապատի օրինակով գիտի աստղային երկարակեցության գաղտնիքը՝ սակավախոսությունը: Լռել կարողացող աստղերի մասին սովորաբար ավելի շատ տարածվում են միֆեր ու ասեկոսեներ, քան փաստեր: Միֆերը երբեմն ցնդում են, ասեկոսեները՝ հերքվում կամ անտեսվում:
Հոլիվուդյան կանոններով, աստղը, այնուամենայնիվ, անհասանելի էակ է: Սիրուշոն՝ նույնպես: Մեր զրույցը, որ մեկ ժամից ավելի տևեց, իր նոր ալբոմի մասին է, որը թողարկվում է վեցամյա դադարից հետո: Այդ ընթացքում երգչուհին հասցրել է երկու տղա ունենալ, մեկ հիթ և մի քանի տեսահոլովակ: Հատուկ այս հարցազրույցի համար հրավիրվել է նաև երաժշտագետ Ալիսա Քալանթարյանը: Նա առաջինն է լսել Սիրուշոի նոր ալբոմը:
Արտակ Ալեքսանյան – Ես նայեցի իմ արխիվները: Մենք հանդիպել ենք համարյա չորս տարի առաջ՝ 2012-ի դեկտեմբերի 28-ին: Այդ ժամանակ, եթե հիշում եք, «Պռե գոմեշն» էր, որը համացանցի հիթն էր դարձել, և քննարկում էինք այդ հարցը: Այն ժամանակ էլ գլխավոր հարցն էր, թե «Պռե գոմեշը» որքան քաղաքական է: Դուք հնարավոր բոլոր եզրերով ու շերտերով բացատրում էիք, որ դա քաղաքական չէ, մարդկային է, հայկական է, հայաստանյան է: Չորս տարի անց թողարկում եք նոր սինգլ, որը կոչվում է «Զարթոնք»: Ու էլի մարդկանց թվում է, որ դա քաղաքական է: «Պռե գոմեշի» ժամանակ նախադեպ չկար, բայց «Զարթոնքի» դեպքում կա: Դուք փորձում եք համոզել, որ Ձեր ստեղծագործությունները կտրված են մեր իրականության կոնտեքստից և ավելի շատ արվեստի մեջ են: Մեծ հաշվով, «Զարթոնքը» եղավ ապրիլյան քառօրյա պատերազմից հետո, երբ երկրում խոսում էին հենց կամավորականության նոր զարթոնքի մասին, նոր հերոսների մասին, որոնք պատերազմի դաշտում էին զոհվել: Ու թվում է, թե շատ պատահաբար, բայց, այնուամենայնիվ, երկրորդ անգամ էլի նույն թայմլայնի վրա եք: Էլի՞ շարունակում եք պնդել, որ այս նոր երգն էլ քաղաքական չէ:
Սիրուշո – Ես ավելին ասեմ: Ձայնասկավառակի երգերից մեկը «Սասնա ծռեր» էպոսին է վերաբերում. Մհերի մասին է: Ես քաղաքականությունից կիլոմետրերով հեռու եմ: Ինձ թվում է՝ ինձնից ապաքաղաքական մարդ երկրում չեք գտնի: Դա իմը չէ, բայց ես միևնույն ժամանակ կարողանում եմ զգալ մարդկանց տրամադրությունները: Հանդիսատեսի հետ շփվող մարդիկ շատ ավելի լավ են զգում մյուսների ապրումները: Դա քոնն էլ է դառնում, քո զգացումը՝ անկախ նրանից, որ դու քաղաքականության հետ կապ չունես: Այս սկավառակը ձայնագրվել է մոտ մեկ տարի առաջ, երգերը գրվել են շատ ավելի շուտ՝ 1,5 տարի առաջ:
Արտակ – Այսինքն՝ համընկել են, որևէ կերպ չէին կարող ներշնչված լինել դեպքերից:
Սիրուշո – Որևէ կերպ չէին կարող: Տեսահոլովակի ամբողջ մտահղացումը, ֆիդայական հագուստները և մնացած ամեն ինչ շատ վաղուց է եղել: Մեր նկարահանման օրերին, երբ սկսվեց էդ ամեն ինչը (ՊՊԾ գրավումը-խմբ.), մենք էլ չէինք հավատում, որ դա վաղուց է էղել: Ես ձայնագրման ժամանակ հղի էի, հենց այդ ժամանակ է ստեղծվել երգը և չէր կարող կապված լինել դրան հաջորդած իրադարձությունների հետ: Հետաքրքիր զուգադիպություն ստացվեց, նաև վտանգավոր զուգադիպություն, որ ամեն ինչ իրականությանը համահունչ եղավ: Իմ երգերի մեջ, իհարկե, կան ոչ թե ենթատեքստեր, այլ ուղերձներ, որոնք ամեն մարդ կարող է յուրովի ընկալել: Քաղաքականացված մարդը կարող է քաղաքական համարել, մեկը, ով անձնական պայքարի մեջ է, դա կարող է իրենը համարել: Երևի հենց իմ ներսում էլ այդպես է ստեղծվում:
Արտակ – Ձեր ստեղծագործություններում կտրուկ շրջադարձ է եղել: Վերջին տասը տարիների Ձեր երգերի լեյտմոտիվը փոխվել է: Սկզբում այն շատ լիրիկական էր, սիրային և օրիորդական: Հիմա փոխել եք ամբողջ թեմատիկան: Առաջ մարդու զգացմունքներին էր նվիրված, հիմա՝ մարդու մարտահրավերներին. ինչի դեմ է պայքարում կամ հանուն ինչի: Դա արել եք գիտակցաբար, քանի որ հասկացել եք, որ ջահելությունն անցավ. սիրահարվեցինք, սիրեցինք, անցավ: Հիմա անցնենք իրական պրոբլեմներին:
Սիրուշո – Դե՛, քանի որ երգերիս հեղինակը հիմնականում ես ինքս եմ, երգերը ցույց են տալիս այն, ինչն այդ պահին ես զգում եմ, այն շրջանը, որն ապրում եմ: Մի այդպիսի շրջան եղավ, տրամաբանական է: Հիմա ասելիքս սա է, սա եմ ուզում ասել: Սա իմ բացառիկ ձայնասկավառակներից է, որ մեկ երգ է միայն սիրային: Այդ մեկն էլ վերջին վայրկյանին ավելացավ:
Արտակ – «Պռե գոմեշի» ժամանակ Դուք բավականաչափ ուսումնասիրել էիք ազգային տարազները, նույնիսկ գնացել էիք Սարդարապատ՝ թանգարան: Ի՞նչ եք արել այստեղ: Արե՞լ եք որևէ հետազոտություն:
Սիրուշո – Շատ բաներ: «Զարթոնքի» նկարահանման ժամանակ մենք ամբողջ նկարահանման խմբով դարձել էինք զինվոր: Շփվել ենք իրական մարդկանց հետ, նկարահանման վայրում խորհրդատուներ ենք ունեցել:
Ալիսա Քալանթարյան – Որտե՞ղ էին արվում նկարահանումները:
Սիրուշո – Կարպիի ձորում: Ես էդպես եմ անում աշխատանքս ու հաճույք եմ ստանում դրանից: Ինձ համար ամեն երգ դառնում է ուսումնասիրության թեմա:
Արտակ – Ի՞նչն է Ձեր ուսումնասիրության թեման: Կա՞ սպեցիֆիկ գիծ, որն ամբողջ ալբոմով անցնում է:
Սիրուշո – Կա: Կան: Հենց հետաքրքիրը երևի դա է, որ երգերը տարբեր են իրարից, բայց ընդհանուր ձեռագիր կա: Եվ այս ձայնասկավառակը մի քիչ ավելի շատ ոգու մասին է: Փորձում եմ ուժ տալ այսօրվա երիտասարդությանը և ինքս ինձ:
Ալիսա – Տեքստերից սկսենք, հետո կանցնենք մնացածին: Շատ հետաքրքիր, բազմալեզու ալբոմ է ստացվել՝ արևմտահայերեն, արևելահայերեն, անգլերեն: Ա՛յ, էդ բազմալեզվությունն ի՞նչ նպատակ ունի էստեղ: Նույնիսկ մի երգում մի հատված՝ հայերեն, մի հատված՝ անգլերեն: Ասում եք՝ տեքստերը հիմնականում Դուք եք գրում: Արևմտահայերենն է՞լ եք Դուք գրում:
Սիրուշո – Այո՛: Արևմտահայերեն խոսում եմ շատ փոքր տարիքից: Ինձ դուր են գալիս հայկական մշակույթի մասնիկները, այդպես էլ սիրում եմ լեզուները, բարբառները, Սփյուռքի հետ շատ է շփումս եղել: Ձայնասկավառակում երևի խտացված են հայկական տրամադրությունները: Չես կարող բոլորը անել մեկում, բայց փորձել եմ այդ շրջանի այդ ազդեցություններն ընդգրկել մեկ տեղում: Կլինի արևմտահայերեն, կլինի մի հատված՝ Ֆլորա Մարտիրոսյանի ձայնով, որը երգում է «Դլե յամանը», կլինի «Սասնա ծռերը»: Կլինի երգ, որը կրոնի մասին է, կամ «Զարթոնքը», որը ֆիդայական ոգու մասին է: Դա ոչ թե պատերազմի, այլ հենց այդ անպարտ ոգու մասին է: Փորձել եմ այդ ամենը համախմբել մեկ տեղում: Տարբեր հայկական զգացողություններ են: Ու դրա մեջ պետք է լինեին բարբառներ: (խմբ. հարցազրուցի ժամանակ ալբոմը դեռ չէր թողարկվել):
Ալիսա – Բարբառներն ավելի հասկանալի են, եթե վերցնենք ժողովրդի, ազգային-ազատագրական շարժման ոգին: Արևմտահայերենը շատ գողտրիկ, ուրիշ տրմադրություն բերեց, դրա համար ավելի շատ գրավեց: Ինձ թվաց՝ մեկ ուրիշ տեքստ եք վերցրել, բանաստեղծությունն ուղղակի երգ եք դարձրել:
Սիրուշո – Ասեմ՝ ինչու է հենց այդ երգն արևմտահայերեն: Երգը կոչվում է «Դեր Զոր» և այդ ճանապարհի և ցեղասպանության մասին է: Երգը երկլեզու է: Անգլերեն, որովհետև ունեմ ևս մեկ երգ, որը ցեղասպանության մասին է: Եվ ցանկությունս ավելի մեծ է, որ հենց այդպիսի երգերը անգլերեն լինեն, որ հասանելի լինի օտարներին, ոչ միայն հայերին, որովհետև մենք բոլորս, բնական է, գիտենք՝ ինչ է եղել: Իսկ օտարներին հասցնելը, եթե կարող եմ իմ ձայնով մեկ ձայն ավելացնել, թող ավելի լինի, և ինչ-որ մեկը հասկանա: Խոսքերն էլ աղջկա հիշողություններն են: Հիշում է, թե ինչպես տարան հորը…
Արտակ – Դեր Զորը ցեղասպանության ամենացավոտ էջն է: Դա մեր չսպիացած վերքն է: Չկա՞ր մտավախություն, այնուամենայնիվ, որ կլինի ջղաձգված ռեակցիա, որովհետև երգը շատ ավելի ռիթմիկ է: Մենք կարծրատիպեր ունենք, թե Դեր Զորի մասին ինչպես պետք է երգել: Այդ առումով մոտեցումը Դեր Զորի աղջկա հիշողությունների նկատմամբ շատ համարձակ է և նույնիսկ էքսպերիմենտալ: Դուք մտավախություն չունեի՞ք, որ հնարավոր է՝ թիրախավորվի երգը, հատկապես ոչ թե հայաստանցիների համար, որովհետև դա պատմական վայր է իրենց համար, որտեղ երբեք չեն եղել: Բայց լիբանանահայերի և սիրահայերի համար, որոնք գուցե ապրել են մինչև հիմա էնտեղ, և դա շատ ցավոտ է նրանց համար: Դա բաց վերք է:
Ալիսա – Մյուս կողմից, Արտա՛կ, դա ոչ թե ռիթմիկ է, այլ ավելի շուտ՝ զայրույթ: Ես էդպես լսեցի՝ ճիշտն ասած: Պարտադիր չէ, որ Դեր Զորը ողբով երգեն: Էնտեղ ըմբոստություն էլ կա, որովհետև ժամանակն արդեն անցել է, պատմություն է դարձել, իսկ դու մինչև հիմա կատաղած ես դրա վրա, մինչև հիմա զայրացած ես ու մինչև հիմա ոտքերդ դոփելով ես էդ մասին խոսում: Ես էդպես ընկալեցի:
Սիրուշո – Այդ այսպես ասած ռիսկային գործոնը, եթե այդպես դիտարկենք, ամբողջ ալբոմում կա, որովհետև կրոնի մասին եմ երգում շատ անսովոր ռիթմերով:
Արտակ – Այդ ռիսկերը գիտակցվա՞ծ են:
Սիրուշո – Եթե երգ ես ստեղծում ու իսկապես արդար կերպով ես ստեղծում, մտածված չէ, որ էսպես անեմ՝ ռիսկային է, էնպես անեմ, որ ավելի շատ մարդ լսի: Չէ՛: Անկախ քեզնից է ստեղծվում, մի տեսակ քեզնից վեր է: Դա արդար է, այնքան արդար, որ մի տեսակ քեզնից բխում է, ինքնաբերաբար է ստացվում: Ինտուիցիաներիդ ես վստահում: Հավատում ես, որ չի կարող սուտ լինել կամ սխալ այն, ինչն էդքան արդար տեղից է գալիս:
Ալիսա – Առավել ևս զայրույթ առաջացնի:
Սիրուշո – Հավատում ես բնազդներիդ:
Ալիսա – Սա որպես կոնցեպտուալ ինչ-որ բան է ստեղծված, բայց հասկանալի է, որ երգերն առանձին-առանձին են գրվել: Ի սկզբանե գաղափար եղե՞լ է միավորելու 301 թ. քրիստոնեությունը, ցեղասպանությունը, ֆիդայական շարժումը: Մի տեսակ՝ պատմությունը ներկայացնելու ձև կա:
Սիրուշո – Այդ շրջանում ավելի շատ երգեր եմ ձայնագրել, բայց ձայնասկավառակ ընդգրկվել են հենց այս երգերը: Երբ արդեն պատրաստ էր, հասկացանք, որ ամբողջովին այլ սկավառակ է պատրաստվել: Ու հանեցի մյուս երգերը, որոնք ավելի սիրային էին, ավելի ժամանակակից էին, ավելի թեթև էին: Եվ սա առանձնացավ: Այդ երգերը դեռ կան: Չգիտեմ՝ կլսվե՞ն, չե՞ն լսվի, ինչ կլինի:
Ամբողջական հոդվածը կարող եք կարդալ այստեղ