Yerevan, 24.November.2024,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
BREAKING


Կդառնա՞ն արդյոք Հայաստանն ու Ադրբեջանը տնտեսական գործընկերներ

ECONOMICS

Սեղմեք ԱՅՍՏԵՂլրացրեք օնլայն հայտը և մոռացեք հոսանքի վարձի մասին

2020 թվականի պատերազմում Ադրբեջանի հաղթանակից անմիջապես հետո ռեգիոնում սկսեցին կառուցել խաղաղ գոյակցության պլաններ։ Հայաստանի եւ Ադրբեջանի միջեւ խաղաղության պայմանագրի մոտալուտ ստորագրման մասին լուրերը եւս խթանում են դրանք։ Ոչ մեկը չի սպասում, որ երկու երկրների միջեւ սերտ գործակցություն կձեւավորվի, սակայն կա հույս, որ նրանք գոնե միմյանց տարածքով տարանցում կթույլատրեն, գրում է «Forbes»-ի ռուսական ծառայությունը, անդրադառնալով հայ-ադրբեջանական կարգավորման խնդրին։

Ադրբեջանին պետք է հասանելիություն Նախիջեւան եւ Թուրքիա, իսկ դա ամենահեշտը կարելի է անել խորհրդային ժամանակների երկաթուղին վերականգնելով։ Հայաստանին պետք է եւս մեկ ճանապարհ ունենալ դեպի Ռուսաստան, որը միայն Ադրբեջանով կարող է հասանելի լինել։ Սակայն այստեղ, ինչպես եւ ամենուր, առաջություն ձեռք բերեց «զորեղի իրավունքը» եւ բոլոր կոմունիկացիաների ապաշրջափակման մասին խոսակցության փոխարեն, որը նախատեսված էր ի սկզբանե, քննարկման առարկա դարձավ միայն, այսպես կոչված, «Զանգեզուրյան միջանցքը», որը ապահովելու էր կապը Ադրբեջանի եւ Նախիջեւանի միջեւ՝ Հայաստանի վրայով։ Այդ նախագծում վիճելի էր ամեն բան, սկսած անվտանգության երաշխիքներից եւ շահագործման պայմաններից, մինչեւ բուն անվանումը՝ «միջանցք», քանի որ այս եզրույթի կիրառման ներքո նկատվում էր ադրբեջանցիների՝ այդ ճանապարհից օգտվելու բացառիկ իրավունքը։ Իսկ շրջանի ռազմավարական նշանակությունը հաշվի առնելիս, նման եզրույթի կիրառությունը կարող էր վտանգավոր լինել, քանի որ Բաքուն կարող էր պարզապես Հայաստանին զրկել Իրանի սահմանին հասանելիությունից, եւ այդ ժամանակ ՀՀ-ն արտաքին աշխարհ երկու պատուհանի փոխարեն կունենար մեկը։

Ադրբեջանը «միջանցքի» հարցում («եթե այն հարկ լինի ուժով կբացենք») կարծես վճռականությունը պահպանում է եւ միայն մեկ ամիս առաջ Ալիեւն ու Էրդողանը հանդիպեցին Նախիջեւանում եւ վերստին հաստատեցին դա։ Սակայն անակնկալ եւ խիստ զարմանալի կերպով հնչեց Ադրբեջանի նախագահի օգնական Հիքմեթ Հաջիեւի հայտարարությունն առ այն, որ Հայաստանով ճանապարհի հեռանկարը կորցրել է իր գրավչությունը Բաքվի համար եւ կարող է այդ ճանապարհի նախագիծն իրականացնեն Իրանով։ Նման ճանապարհ անցկացնելու հարցն ավելի վաղ էլ քննարկվել էր, սակայն այդ խոսակցությունները լուրջ չէին ընկալվում, քանի որ այդ դեպքում Բաքուն կորցնում էր իր մմոտիվներից մեկը՝ ունենալ լծակ՝ Երեւանի վրա, հարկ եղած դեպքում ճնշումներ գործադրելու համար։ Իր հռետորաբանությամբ Բաքուն ցույց էր տալիս, որ իրեն ոչ միայն պարզ տարանցիկ ճանապարհ է պետք, այլ մի ճանապարհ, որը չի վերահսկվում Երեւանի կողմից, իսկ որպես ավելի հեռու ապագայի հարց՝ Հայաստանի հարավում ադրբեջանցիների վերաբնակեցում։ Այս համատեքստում Իրանով ճանապարհը կարելի է դիտարկել որպես Բաքվի զիջում։ Ըստ պարբերականի, ուշագրավ է նաեւ այն, որ Հայաստանով ճանապարհ ունենալու Բաքվի ամբիցիաներից հրաժարումն այդքան հեշտությամբ ընդունեցին նաեւ Մոսկվայում։ ՌԴ փոխվարչապետ Ալեքսեյ Օվերչուկը դա մեկնաբանեց որպես մի հանգամանք, որը ռուսական շահերին չի առնչվում։ Սակայն իրականում ամեն բան այնքան էլ այդպես չէ։

Հայաստանի երկաթուղին գտնվում է «Ռուսական երկաթուղիների» կազմում, իսկ հայ-իրանական սահմանը հսկվում է ռուս սահմանապահների կողմից եւ դա Ռուսաստանին նոր տրանսպորտային երակի նկատմամբ վերահսկողություն ունենալու հնարավորություն էր տալու։ Forbes-ի ռուսական ծառայության համար անակնկալ էր նաեւ հոկտեմբերի 26-ին Թբիլիսիում Նիկոլ Փաշինյանի ելույթը, որտեղ նա փորձեց ներկայացնել ռեգիոնի ապագայի իր տեսլականը։ Փաշինյանն առաջարկում էր տարանցման մեխանիզմ, կառուցված մի շարք սկզբունքների վրա, որոնք ընդհանուր առմամբ արտահայտում էին այն մտավախություններն ու մտահոգությունները, որոնք ունի Երեւանը։ Առաջնայինն այն էր, որ այն երկիրը, որի տարածքով անցնում է ճանապարհը` ենթակառուցվածքներով հանդերձ, պետք է գտնվեր այդ երկրի իրավազորության ներքո։ Հետո արդեն նույն սկզբունքով էլ երկրներից յուրաքանչյուրն իրականացնելու էր մաքսային եւ սահմանային հսկողությունը, ապահովելու էր անվտանգությունն ու ապահովությունը երթեւեկության ընթացքում եւ այլն։ Նաեւ շեշտվում էր, որ երկրները միմյանց ճանապարհներն օգտագործում են փոխադարձության եւ հավասարության սկզբունքով։ Այս ամենն, իհարկե, կարող էր հիանալի աշխատել, սակայն մի պայմանով, եթե Հայաստանին Ադրբեջանը, Ռուսաստանն ու Թուրքիան ընկալեն որպես հավասար գործընկեր։ Սակայն իրականությունն այն է, որ դա ամենեւին էլ այդպես չէ։ Թե Բաքուն, թե Մոսկվան եւ թե Անկարան ձգտում են իրենց համար լավագույն պայմաններ կորզել, իսկ Երեւանն ուզում է հարմարավետ հասանելիություն ստանալ չորս ծովերին եւ երկու օվկիանոսներին։

Պարբերականը, ներկայացնելով նաեւ այլ խնդիրներ, որոնք կարող են առաջանալ, եթե Բաքուն հրաժարվի Հայաստանով անցնող ճանապարհից եւ ՀՀ-ի հետ խաղաղության պայմանագրի ստորագրումից, կամ եթե որոշվի, որ տրանսպորտային խաչմերուկ պետք է լինի Նախիջեւանը, կամ էլ եթե, այնուհանդերձ, հայկական ապրանքների տարանցումը թույլատրվի, բայց արհեստական խոչընդոտներ ստեղծվեն ադրբեջանական տարածքում (սանիտարական եւ այլն), եզրակացնում է, որ այս իրավիճակում Վերին Լարսի ձյունապատ եւ հաճախակի փակվող ոլորանները կարող են դառնալ չափազանց գրավիչ, իսկ Հայաստանին կմնա հուսալ, որ Իրանով Նախիջեւանի հետ ճանապարհը կառուցելով ու կահավորելով, Ադրբեջանը այնուհանդերձ կստորագրի խաղաղության պայմանագիրը եւ կճանաչվեն մեկմեկու տարածքային ամբողջականությունը, սակայն կոմունիկացիաների ապաշրջափակում չի լինի։ Սա կարող է, ըստ պարբերականի, համարվել «պլան մաքսիմում» Երեւանի համար, որը հնարավորություն կտա հասնել Թուրքիայի հետ սահմանի բացմանն ու հայ-թուրքական հարաբերությունների սերտացմանը, քանի որ Անկարան պնդում է, որ Երեւանի հետ հարաբերությունների կարգավորումը, ուղիղ հաղորդակցության բացումը հնարավոր կլինի միայն այն դեպքում, երբ ստորագրվի Երեւան-Բաքու խաղաղության պայմանագիրը։

Forbes-ի ռուսական ծառայություն

 

Unibank to Issue Subordinated Bonds for the First Time in Armenia How Not to Go Bankrupt on Black Friday: 5 Smart Shopping TipsIDBank warmly hosted children from the "Music for Future" Foundation.Ucom’s 5G network launched in 11 new cities UPay has joined Idram's Open QR infrastructureA Free Mastercard and 10% idcoins with Cashless Payments. IDBankThe Results of the 19th Annual International Microelectronics Olympiad Summarized in Yerevan AraratBank Named Best Investor Relations Bank Armenia 2024General Director of Ucom participated in Silicon Mountains technological summit Saving together: IDBank and IdramARARATBANK AND SINGAPORE GFTN SIGN MEMORANDUM OF UNDERSTANDING FOR DIGITAL TRANSFORMATIONAndron Participates in the Tomorrow Mobility World Congress 2024: Driving Innovation in E-MobilityAcba bank and American Express Expand Collaboration in ArmeniaThe Silicon Mountains technology summit to be held with the support of Ucom Evocabank became the first bank to join Idram’s open QR infrastructure25% Off on RIA Money Transfers to Ukraine at AraratBank Yerevan to Host Unprecedented Serbian-Armenian Music ConcertAraratBank Stands with My Forest Armenia to establish Charles Aznavour Forest Ucom and Sunchild NGO install another solar plant in Areni 4,401,021 AMD to COAF. The November beneficiary is “Armenia Tree Project”Go Digital or Go Home: Sergey Arakelyan Yes to cashless! - cruises and gifts for AraratBank MC cardholders Ucom joins Armenian Internet Governance Forum as a platinum partner AraratBank: Five-Time Winner at AMX Awards 2024AraratBank Initiates a Panel Discussion on AI and LeadershipKhachaturian International Youth Competition launched in China with performance by “Music for Future” Foundation’s Cellist Mari HakobyanUcom Employees Participate in Forest Restoration Efforts in Vayots Dzor Fast Shift has joined Idram's open QR infrastructure New and modern. Arabkir branch of IDBank reopenedAraratBank: Unprecedented Consumer Loan Offer Starting from 14.5% Ucom launches 5G network across nine Armenian citiesLearn to save. World Savings Day with Idram JuniorAnother solar power plant by Ucom and SunChild NGO installed in Vardenis Converse Bank and Kapitalbank signed a cooperation agreement at Sibos 2024 IDBank and Idram at Mantashyants Global Expo AraratBank Introduces UBPAY: A New System for International TransfersIDBank participated in the HR Expo-24 conference Armenia Hosted the Consulting Event of the Year: International CMC Conference was held with Participants from 30 Countries AraratBank Sponsors New Laboratory and Seminar at MatenadaranUcom, in cooperation with SunChild NGO, increases the access to drinking water in Lchavan community The customer is always our top priority: IDBankThe October beneficiary of "The Power of a Dram" is the Children of Armenia FundAmeriabank’s New Offer: Draw of Investment Portfolios for AMD 2M The International CMC Conference kicked off for the first time in Armenia, bringing together management consultants and the business community The winners of the 2024 joint program between SIA Armenia and "The Power of One Dram" have been announced General Director of Ucom Participated in the Annual Conference of the Institute of Internal Auditors Armenia AraratBank Expands International Transfer Options with Golden Money System10% idcoin with IDBank Mastercard cardsUcom Completes Network Modernization in Gyumri and Vanadzor Ameriabank’s Special Offer for New Mastercard Holders. 1% Cashback and Lots of Gifts